کسب رتبه چهاردهم تولید علم جهان در کشور هدف گذاری شده است


به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر شاهین آخوندزاده روز شنبه در رویداد یک روزه پژوهش، گذشته، حال، آینده، در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص پژوهش از شاخص‌های علم‌سنجی تا اثرگذاری اجتماعی، ‌افزود: مدل پژوهشی ایران با دانشگاه توسعه یافته متفاوت است.

وی با بیان اینکه برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است که باید در حفظ آنها بکوشیم، اظهار داشت: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته، نداشتن بخش صنعت خصوصی پویاست و عمدتا پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، براساس گرنتی است که از صنعت گرفته می‌شود.

آخوند زاده با بیان اینکه درحال حاضر کشور سوم منطقه در تعداد مقالات هستیم، افزود: علاوه بر کمیت (براساس web of Science ) مقالات رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی، کیفیت هم کاهش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کشورهایی که در مقالات رشد می‌کنند در فناوری هم رشد کرده‌اند، تصریح کرد: چین و هند که در نمایه‌های بین‌المللی رتبه اول و سوم جهان را دارند هم در مقاله و هم در فناوری، رشد داشته‌اند.

به گفته‌ آخوندزاده رتبه سوم کشور ما در جهان اسلام به خاطر نمایه کردن حدود ۳۲۰ مجله در اسکوپوس (مجلات، نشریات و کتب دانشگاهی استنادی) است که عمدتا هم از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و طی این اقدام، مقالات بین‌المللی ایران و وزارت بهداشت افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خروجی پژوهش در دانشگاه‌های توسعه یافته، فقط مقاله نیست، گفت: قالب مقالات کشور ما، ماحصل تمرین پژوهش است، بدون اینکه در مرز دانش باشد و مشکلی را از کشور حل کند.

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات علوم پزشکی باید ملموس باشد، ادامه داد: خروجی مقالات کشور به ویژه در حوزه علوم پزشکی خوب بوده است و در این خصوص، باید خیر دانشگاه نسل چهار به جامعه برسد و به نوعی جامعه از دانشگاه بهره ببرد.

آخوندزاده افزود: برای توسعه ارکان پژوهش باید برنامه داشته باشیم که در این خصوص هر پنج سال، یک برنامه داریم.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

اعطای تسهیلات به دانشجویان رشته مهندسی

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از جهاد دانشگاهی، این تسهیلات با هدف کاهش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *