به گزارش خبرنگار تسنیم از کرج، امیر قربانی، سرپرست کارگاه پل بزرگ بیلقان امروز در بازدید جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای البرز و دانشگاه تهران از پروژه آزادراه شهید سلیمانی کرج گفت: پل B1 ویژهترین پل از نظر فنی و مهندسی در کشور بوده که در حال حاضر در حال اجراست و دارا بودن چند ویژگی آن را خاص کرده است.
وی مطرح کرد: پل B1 در مجموع دارای هفت دهانه است که چهار دهانه انتهایی آن هر یک به طول 40 متر با تیر فلزی ساخته و بتنریزی آنها انجام شده است. در سه دهانه ابتدایی پل که قسمت خاص پروژه را تشکیل میدهند، از دستگاه شاریو که در اصل قالبی به رنگ آبی است، استفاده شده است.
سرپرست کارگاه پل بزرگ بیلقان افزود: این دستگاه به ما اجازه میدهد که پلهایی با دهانه بزرگ و ستونهایی با ارتفاع بلند بدون نیاز به داربستگذاری زیر عرشه، اجرا شوند. سه دهانه ابتدایی نیز شامل دو دهانه به طول 97 متر و یک دهانه به طول 173 متر است. بتنی که در این پروژه استفاده میشود، یکی از خاصترین انواع بتنهای موجود در کشور است.
قربانی بیان کرد: این بتن دارای مقاومت 540 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است که با بهینهسازی طرح اختلاط طی سه روز، 70 درصد مقاومت موردنیاز خود را کسب کرد. این مقاومت بالا ضروری است تا بتوانیم کابلهای پیشتنیدگی که در داخل عرشه پل اجرا میشوند را سریعتر نصب کنیم و در نتیجه زمانبندی پروژه را کاهش دهیم.
سرپرست کارگاه پل بزرگ بیلقان اذعان کرد: خصیصه دوم دستگاه شاریو این است که باند رفت و برگشت پل را بهصورت همزمان اجرا میکند. این دستگاه دارای اتصالات میانی است که به کابلهای پیشتنیدگی وصل میشود که این امر به تسریع روند ساخت و بهینهسازی فرآیند اجرا کمک میکند. مورد سوم کابلهای اکسترنال یا خارجی بوده که در داکتهای سفیدرنگ اجرا شدهاند.
وی با بیان اینکه این کابلها بخشی از بار مرده و زنده عرشه پل را که قرار است در زمان بهرهبرداری استفاده شود، از روی عرشه پل برمیدارند، خاطرنشان کرد: در خصوص مقاومت بتن باید گفت که ما از مصالح درجهیک استفاده میکنیم که بهصورت ویژه از چندین فیلتر آزمایشگاهی عبور میکنند و تحت تأییدیههای مختلف قرار میگیرند و پس از تأیید استفاده میشوند.
قربانی یکی از ویژگیهای خاص این بتن را درصد آب به سیمان دانست که بهمنظور کسب مقاومت 70 درصدی در سه روز اول، در این پروژه بهصورت ویژه روی سهدهم درصد آب به سیمان کار میشود و مطرح کرد: این پروژه بهصورت کامل توسط مهندسان بومی انجام شده و در حال پیشرفت است و مابقی مراحل آن نیز بهزودی تکمیل میشود.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پل B1 که ابتدای پروژه بوده، 55 درصد و طول پروژه 17 کیلومتر است و تا بهشت سکینه (س) ادامه دارد. پل B1 از نوع اکسترادوز است، یعنی رفتار فوقعادی دارد. یکی از مهمترین ویژگیهایی که در بررسی پلها در نظر گرفته میشود، نسبت دهانه به ستون است که یکی از آیتمهای کلیدی در طراحی این پل به شمار میرود.
سرپرست کارگاه پل بزرگ بیلقان تشریح کرد: دهانه این پل در قسمت میانی 173 متر و ارتفاع ستونهای آن حدود 100 متر است و با احتساب ارتفاع ستون مرکزی به حدود 132 متر میرسد. این ویژگیها موجب میشوند که این پل هنگام بهرهبرداری رفتارهای خاص و منحصربهفردی از خود نشان دهد که آن را به یکی از پلهای برجسته و خاص تبدیل میکند.
قربانی اضافه کرد: هر قطعه از این پل که حدود چهار و نیم متر طول دارد، با نیرویی معادل 3 هزار و 600 تن اجرا میشود. این نیرو برای کشیدن قطعه و تثبیت آن به کار میرود تا دستگاه بتواند بتن را رها کند و به سراغ اجرای قطعه بعدی برود. این فرآیند دقیق و با استفاده از تجهیزات پیشرفته، ضامن کیفیت و پایداری بلندمدت این پل است.
وی اظهار کرد: تمام تلاش ما بر آن است که طبق برنامهریزی صورتگرفته، این پروژه را تا خرداد سال آینده به اتمام برسانیم. استاندار و شورای شهر حمایتهای ویژهای از این پروژه داشتهاند، بهویژه در دوره ششم شورای شهر کرج و ما بهعنوان پیمانکار خواستار ادامه این پشتیبانی هستیم تا بتوانیم روند اجرای پروژه را با سرعتی مضاعف پیش ببریم.
سرپرست کارگاه پل بزرگ بیلقان با اشاره به اینکه در یک سال اخیر، تحولات چشمگیری در سرعت اجرای این پروژه صورت گرفته است، افزود: با افزودن شیفتهای کاری و تلاش بیوقفه، بخشی از عقبماندگیها جبران شد و روند اجرای این پروژه برای همه روشن است. امیدواریم با هدفگذاری دقیق و حمایتهای مستمر، این پروژه را در تاریخ مقرر تحویل مردم دهیم.
انتهای پیام/
منبع