به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاعرسانی دولت، علیرضا کاظمی، در جلسه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، ضمن تبریک ایام پیش رو، بر اهمیت همفکری و هماهنگی در برنامههای کانون تأکید کرد و گفت: در کانون، نگاههای متفاوتی وجود دارد که برای ایجاد انسجام و حرکت در مسیر مأموریتهای کلان، نیازمند هماندیشی بیشتری هستیم.
وی با اشاره به اهمیت نگرش مدیران در مسیر تحول نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: اگر مدیری صرفاً با نگاه اجرایی و روزمره به سیستم آموزش و پرورش بنگرد، نمیتواند به موفقیتهای اساسی دست یابد اما مدیری که باوجود کاستیها، در مسیر تحولآفرینی و ریلگذاری اصولی حرکت کند، میتواند به موفقیتهای بنیادین دست پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران در مسیر کاری خود با دو دسته مسائل روبهرو هستند: مسائل فوری و مسائل اولویتدار. آنچه اهمیت دارد، تمرکز بر مسائلی است که ما را در مسیر تحولات زیربنایی و مأموریتهای اصلی پیش ببرد. نظام تعلیم و تربیت نیز بر همین اساس حرکت میکند.
۱۴ مسئله کلان در نظام آموزش و پرورش
کاظمی با تأکید بر مسئولیت سنگین این وزارتخانه در تربیت و آموزش دانشآموزان گفت: در بررسی علل عدم موفقیت آموزش و پرورش، به ۱۴ مسئله اساسی و کلان رسیدهایم که تقسیمکارهای لازم برای حل آنها صورت گرفته و این موارد بهصورت مستمر ارزیابی میشوند.
وی با اشاره به ضعفهای معماری نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: با ساختار فعلی نمیتوان به موفقیت مورد انتظار دست یافت. باید به فکر تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت باشیم تا به اهداف مدنظر برسیم.
وزیر آموزش و پرورش دو محور اساسی برای تحول در آموزش و پرورش را بازطراحی ساختاری نظام تعلیم و تربیت و اصلاح برنامههای درسی دانست و گفت: بودجه و نیروی انسانی دو عامل تسریعکننده هستند، اما متغیرهای اساسی در تحول آموزشی محسوب نمیشوند. آنچه مهم است، تغییر بنیادین در ساختار و محتوای آموزشی است.
کاظمی خاطرنشان کرد: ساختار کنونی آموزش و پرورش کارآمدی لازم را ندارد و با نیازهای جامعه امروز همخوانی ندارد. بهرهوری در این سیستم کاهش یافته و لازم است با ایجاد یک ساختار چابک، مسیر جدیدی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم. در این ساختار جدید، مهارتآموزی باید به گونهای طراحی شود که ۸۰ درصد دانشآموزان را تحت پوشش قرار دهد.
نقش کانون پرورش فکری در هویتسازی دینی
وی با اشاره به جایگاه مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: یکی از کلیدیترین حوزههای نفوذ دشمن، حوزه فرهنگ است. بنابراین، کانون نقش مهمی در تقویت هویت ملی و تربیتی دانشآموزان ایفا میکند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب تأسیس شد و پس از انقلاب نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت، گفت: برخی بهدنبال انحلال این مجموعه بودند، اما شهید بهشتی با درایت و آیندهنگری، از آن حمایت کرد؛ چراکه معتقد بود کانون میتواند نقش بیبدیلی در تربیت کودکان انقلابی داشته باشد.
کاظمی افزود: کانون پرورش فکری باید در ارائه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، نقشی کلیدی در هویتسازی دینی و ملی نسل جدید ایفا کند. این مجموعه جایگاهی متعالی و زیربنایی دارد و باید مأموریت خود را بهدرستی انجام دهد.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری و بازبینی فعالیتهای کانون متناسب با ذائقه نسل جدید تصریح کرد: برنامهریزیها باید به گونهای باشد که ریلگذاریهای جدید در راستای شکلگیری هویت دینی و ملی دانشآموزان انجام شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان بر ارزیابی مستمر و استاندارد عملکرد کانون تأکید کرد و گفت: برنامههای کانون باید بهصورت دائمی مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند به بهترین شکل در مسیر اهداف نظام تعلیم و تربیت حرکت کند. این مجموعه، نقشی راهبردی در تربیت نسل آینده دارد و باید از ظرفیتهای آن بهدرستی بهره برد.
منبع