به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بحث امروز حول وضعیت حساس منطقه و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و همچنین وضعیت تکفیریها در سوریه میچرخد. در این شرایط، هیئتها و تشکلهای دینی به عنوان نهادهای اثرگذار وارد عمل شدهاند. پویش «ایران همدل به توان هیئت» که با حمایت دفتر مقام معظم رهبری آغاز شد، مردم مؤمن و ولایی ایران را به یاری جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه و لبنان دعوت کرده است. مردم وفادار به انقلاب اسلامی، همچون همیشه با شجاعت و دلسوزی به این دعوت پاسخ دادهاند و به این پویش پیوستهاند.
در این میان، هیئتها نقش بیبدیلی ایفا کردهاند. در روزهایی که به نام حضرت فاطمه زهرا (س) آراسته شده، از ایام فاطمیه تا سالروز میلاد آن حضرت، مردم با تمام وجود در کنار دستگاه اهل بیت(ع) به ایثار و فداکاری پرداختهاند. رویداد «حماسه هیئت» نیز به عنوان حرکتی عظیم در کنار پویش «ایران همدل» شکل گرفته است تا هیئتها را به حمایت از جبهه مقاومت اسلامی و مردم لبنان و غزه برانگیزد. این حرکتها نشان میدهند که هیئتها نه تنها محافل معنوی، بلکه کانونهای اجتماعی و جهادگران واقعی در دفاع از حق و مظلومان هستند. این همبستگیها میتواند تحول بزرگی در مسیر مقاومت و آزادی ایجاد کند.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین باباخانی، رئیس سازمان هیئتها و تشکلهای دینی، به بررسی نقش این سازمان و هیئتها در ترویج فرهنگ مقاومت بر اساس آموزههای فاطمی پرداخته است.
حماسه هیئت؛ تقویت همدلی و آگاهیبخشی در مقاومت
این روزها رویدادهایی در حوزه مقاومت اسلامی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، و وضعیت تکفیریها در سوریه مطرح است. در این راستا، سازمان هیئتها و تشکلهای دینی با راهاندازی پویش «ایران همدل، به توان هیئت» به کمکرسانی به جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه و لبنان پرداختهاند. سؤالی که مطرح میشود این است که این اقدامات بر اساس چه فلسفهای و با چه رویکردی آغاز شده و تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟
پویش «ایران همدل» به عنوان یک ابتکار اجتماعی، با هدف تقویت حمایت از جبهه مقاومت و به ویژه مردم لبنان آغاز شده است. این پویش بر تبیین و روشنگری تمرکز دارد تا ذهنیتها و آگاهیهای مردم را تغییر دهد و در نتیجه آن، اقدامات عملی در حمایت از مقاومت صورت گیرد. هیئتها در این پویش نقش اساسی دارند، از طریق کارهای مختلفی چون جمعآوری کمکهای مالی، طلا و اقلام مورد نیاز، ضمن حمایت از جبهه مقاومت، به مردم نشان میدهند که مشارکت در این حرکتها یک امر اجتماعی و دینی است.
هیئتها، به ویژه در ایام فاطمیه، خودجوش و با شور و اشتیاق فراوان وارد عمل شدند و اقداماتی مانند جمعآوری طلا و سایر کمکها برای مردم لبنان را آغاز کردند. هیئتهای بوشهر، بهعنوان اولین گروهها در این زمینه، فعالیت خود را شروع کرده و توانستند اولین بستههای کمک را تقدیم کنند. مشارکت بانوان در این پویش بسیار چشمگیر بود؛ بهطوریکه در مدت زمان کوتاهی، اولین بسته طلا توسط خانمها جمعآوری و تقدیم شد.
فلسفه «حماسه هیئت» تقویت نقش هیئتها در عرصه اجتماعی و فرهنگی است. این رویداد بهویژه در راستای تقویت همدلی و کمکرسانی به جبهه مقاومت طراحی شده است. هیئتها با تبیین اهداف اسلامی، در مسیر روشنگری و آگاهیبخشی در مورد مسائل مقاومت نقش ایفا میکنند و در تلاشند تا با ایجاد فضای همدلی، مردم را بهطور مؤثر به کمکرسانی و حمایت از جبهه مقاومت تشویق کنند.
چه دستاوردهایی از این پویشها تا به حال حاصل شده است و هیئتها چگونه در این مسیر موفق عمل کردهاند؟
یکی از دستاوردهای مهم پویشها، جمعآوری کمکهای مالی و اقلام مورد نیاز برای مقاومت اسلامی بوده است. هیئتها نهتنها توانستهاند کمکهای مالی جمعآوری کنند، بلکه بستری برای گفتگو و آگاهیبخشی ایجاد کردهاند. از جمله دستاوردهای دیگر این پویشها، راهاندازی نشریات و تیزرهایی است که در راستای تبیین اهداف مقاومت و اهمیت حمایت از آن تولید شدهاند. این فعالیتها در نهایت به تقویت انسجام اجتماعی و همبستگی مردم با جبهه مقاومت منجر شده است.
البته باید دقت شود که بانوان در این پویشها نقشی ویژه و مؤثر ایفا کردهاند. آنها بهویژه در بوشهر، اولین گروههایی بودند که وارد میدان شده و با جمعآوری طلا و کمکهای مالی برای مقاومت، تأثیر زیادی گذاشتند. این اقدامات بانوان، علاوه بر تأثیر مالی، موجب افزایش آگاهی عمومی و بصیرت مردم در خصوص اهمیت حمایت از جبهه مقاومت و درک صحیح از وضعیت موجود در لبنان شده است. آنها توانستند با اقدامات خود، همدلی بیشتری در جامعه ایجاد کنند.
هیئتها میتوانند با ادامه دادن به فعالیتهای تبیینی و روشنگری، و همچنین گسترش حمایتهای خود در قالب جمعآوری کمکهای مالی و اقلام، نقش مؤثرتری در حمایت از جبهه مقاومت ایفا کنند. علاوه بر این، هیئتها میتوانند با برگزاری رویدادها و تولید محتوای آموزشی، مردم را در جریان مسائل مقاومت قرار دهند و آنها را به اقدام عملی در حمایت از جبهه مقاومت تشویق کنند.
مردم بوشهر، بهویژه هیئتها و بانوان این استان، در جمعآوری کمکها و پویشهای حمایت از مقاومت نقش اساسی ایفا کردهاند. بوشهر که بهعنوان «پایتخت مقاومت» شناخته میشود، تاریخچهای غنی از مقاومت دارد و مردم آن با وفاداری به اصول مقاومت اسلامی، در این پویشها پیشگام بودهاند. این استان با داشتن چنین تاریخچهای، توانسته است نقش ویژهای در حمایت از جبهه مقاومت ایفا کند و الگوی مناسبی برای سایر مناطق کشور باشد.
به اعتقادات شما چگونه تجربیات این پویشها میتواند در دیگر مناطق کشور مورد استفاده قرار گیرد؟
این تجربیات میتواند بهعنوان الگویی در دیگر استانها و مناطق کشور به کار گرفته شود. ایجاد فضاهای گفتگو، راهاندازی پویشها و جمعآوری کمکهای مالی و اقلام مورد نیاز برای مقاومت، از جمله اقداماتی است که میتواند در سطح ملی گسترش یابد. همچنین، داوری ایدهها و تشویق مردم به مشارکت فعال در این حرکتها میتواند به ایجاد یک جریان اجتماعی گستردهتر برای حمایت از مقاومت اسلامی و حل مشکلات جامعه کمک کند.
درسهای ایستادگی در برابر فشارهای اجتماعی
میدانیم که ایام میلاد حضرت زهرا (س) فرصتی است برای یادگیری از ایستادگی ایشان. شعار امسال در ایام فاطمیه هم “مثل زهرا پایه حق میایستیم” انتخاب شد تا از مقاومت حضرت زهرا در برابر ظلمها و سختیها الهام بگیریم. این ایستادگی نه تنها در جنگها، بلکه در عرصههای زندگی روزمره، معنویت و فعالیتهای اجتماعی نیز نمود پیدا میکند. حضرت زهرا با جلوههایی از جهاد مانند خطبه فدک، سکوتها و دفن شبانه، پیامهایی از ایستادگی برای تاریخ اسلام به جا گذاشت. این شعار چه اندازه با رویدادهای کنونی جبهه مقاومت نیز پیوند خورده و بر اهمیت ایستادگی در برابر ظلم تأکید دارد؟
در سازمان هیئتها و تشکلهای دینی، بسترهایی برای انتخاب شعارهای ایام مربوط به حضرت زهرا (س) فراهم شده است. هیئتها به طور مستقل شعارهای مختلفی را مطرح و از میان آنها یکی را انتخاب میکنند. شعار امسال “مثل زهرا پایه حق میایستیم” به دلیل تأکید بر ایستادگی در برابر حق انتخاب شد، نه تنها در جنگها مانند جنگ لبنان و اسرائیل، بلکه در هر کجا که حقیقت نمایان شود. حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) اگر فقط به عنوان یک شخصیت تاریخی با ایستادگی در 11 هجری شناخته میشد، این تنها یک نقطه از تاریخ بود که تمام شد. اما اگر آن را به تاریخ و جلوههای مختلف زندگی ایشان منتقل کنیم، ایستادگی حضرت زهرا از زمان پدر بزرگوارشان آغاز میشود و در همه ابعاد زندگی ایشان مشاهده میشود. حضرت زهرا به گفته یکی از بزرگان، نخواست آقازاده باشد. هیچ فردی در این خلقت آقازادهتر از حضرت زهرا نیست. او از پدرش با وجود فشارهای اجتماعی بسیار، هیچگاه از امکانات حکومتی یا ثروتهای دنیوی استفاده نکرد و به جای آن، با کار و تلاش شخصی زندگی خود را میگذراند.
زندگی حضرت زهرا نشاندهنده مقاومتی است که در تمامی عرصهها از جمله زندگی خانوادگی و اجتماعی انجام میشده است. در آن زمان، شرایط زندگی خانمها بسیار سختتر از امروز بود. حضرت زهرا، به عنوان یک خانم جوان 17-18 ساله که چهار فرزند داشت، به رغم شرایط سخت زندگی، هیچگاه از شوهر خود چیزی نخواست که نتواند آن را تأمین کند. حتی در زمانی که از پدرشان درخواست کرده بودند که فردی برای کمک به خانهشان بیاورد، پیامبر به او آموزش داد که به جای درخواست کارگر، از تسبیحات بهره ببرد تا به خداوند نزدیکتر شود.
حضرت زهرا به هیچ وجه از مال دنیا یا اختیارات حکومتی برای تسهیل زندگی خود استفاده نکرد. او در شرایط سخت زندگی بهجای استفاده از پول و مال یا قدرت سیاسی، از تلاش شخصی خود بهره میبرد و سبک زندگیاش را بر اساس مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات شکل میداد. این مقاومتی که در زندگی حضرت زهرا وجود داشت، نه تنها در عرصه خانواده، بلکه در عرصه اجتماعی و در برخورد با حکومت ظلم و فساد نیز دیده میشود. حضرت زهرا در جنگها و در دفاع از حق، حضور پررنگ داشتند و حتی در مواقع حساس، از خانه خارج میشدند و در امور اجتماعی مشارکت میکردند. به عنوان مثال، حضرت زهرا در جنگها، در امور پزشکی و پشتیبانی نیز مشارکت داشتند.
حتی حضور اجتماعی حضرت زهرا (س) در جایی همچون جنگ احد که دستورات ایشان در ساماندهی پرستاران را بر عهده گرفتند، نشاندهنده حضور فعال اجتماعی ایشان است.
همین طور است. حضور اجتماعی حضرت زهرا تنها در فدک و خلافت نبود، بلکه در موضوعات مختلف زندگی و دفاع از حق در برابر ظلم نیز ظهور داشت. حضرت زهرا حتی در زندگی روزمره خود نیز با سختیها روبهرو بودند و همواره در کنار امام علی (علیهالسلام) ایستادگی میکردند.
حضور اجتماعی حضرت زهرا در عرصههای مختلف، مانند حرکتهایی که خانه به خانه برای مطالبه حقوق امیرالمؤمنین داشتند، نیز نمایان است. حضرت زهرا در جریان جنگها و جهادها به وضوح نقش داشتند و در سختترین شرایط با عزت و شجاعت در کنار امام علی (علیهالسلام) حضور داشتند. در برخی روایات آمده که حضرت زهرا در جنگها زخمی میشدند و در حال کمک به دیگران به کار خود ادامه میدادند. این ایستادگی در برابر ظلمها و سختیها نمایانگر عظمت شخصیت ایشان است.
همچنین زندگی حضرت زهرا نشاندهنده ایستادگی در برابر شرایط سخت اجتماعی و سیاسی است. حضرت زهرا در زمانی که امام علی (علیهالسلام) در جنگها حضور داشتند، در خانه مسئولیتهای بسیاری داشتند. ایشان هیچگاه از شوهر خود چیزی نخواستند که نتواند آن را انجام دهد. در طول 10 سال زندگی مشترکشان، حضرت زهرا هیچگاه مطالبهای از امام علی (علیهالسلام) نداشتند که او نتواند برآورده کند. این ایستادگی در برابر سختیهای زندگی روزمره و در شرایط اجتماعی و سیاسی مختلف، الگوی مهمی برای زنان و مردان امروز است.
حضرت زهرا همچنین در شرایطی که همسرشان جنگهای سختی را پشت سر میگذاشتند، نه تنها هیچگاه از ایشان شکایت نکردند، بلکه در کنار او ایستادگی کردند. حتی در شب عروسی خود، لباسشان را به نیازمندان بخشیدند و از مال دنیا برای خود بهرهای نبردند. این روحیه ایستادگی و فداکاری در برابر مشکلات زندگی، به عنوان یک اصل مهم در سبک زندگی حضرت زهرا شناخته میشود.
در ایام میلاد حضرت زهرا باید به نقش زنان در جامعه و حضور اجتماعی آنها توجه کنیم. زنان در تاریخ اسلام از جمله حضرت زهرا و حضرت زینب (سلاماللهعلیهما) با ایستادگی و مقاومت خود در برابر ظلمها و مشکلات، نقشی بینظیر در تغییر تاریخ ایفا کردند. حضرت زینب (سلاماللهعلیها) با ایستادگی در برابر ظلم و سخنرانیهای حماسی خود، تاریخ اسلام را به سمت پیروزی هدایت کردند. این الگوها باید به نسلهای جدید منتقل شود تا همگان بدانند که ایستادگی در برابر حق، مسیر رسیدن به موفقیت و پیشرفت است.
در نهایت، باید توجه کنیم که حضور اجتماعی و ایستادگی زنان در برابر ظلم نه تنها در جنگها و شرایط سخت بلکه در زندگی روزمره نیز تأثیرگذار است. زنان با ایستادگی و فداکاریهای خود میتوانند در تمامی عرصهها نقشآفرینی کنند و به عنوان الگوهایی برای دیگران در مسیر مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم باشند.
هیئتها؛ محور جهاد تبیین
موضوع فرهنگ مقاومت یکی از مسائلی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردهاند و به ویژه در حوزههای مختلفی مانند مقاومت اقتصادی، جهاد تبیین در عرصه فرهنگی و جبهه مقاومت، تأکیدهای فراوانی داشتهاند. هیئتها به عنوان مراکز و محورهای جهاد تبیین در این زمینه نقش ویژهای دارند. در همین راستا حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات، هم بر این موضوع تأکید کردند که هیئتها باید از ظرفیتهای خود در جهت ترویج و تقویت فرهنگ مقاومت بهرهبرداری کنند. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که تا چه حد هیئتها در راستای این تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگ مقاومت موفق عمل کردهاند؟ آیا توانستهاند به دستاوردهای مورد نظر در زمینه فرهنگ مقاومت برسند؟ و اگر نرسیدهاند، چه اقداماتی باید صورت گیرد تا این حرکت به مسیر صحیح خود ادامه دهد و در تبیین و جلوه دادن فرهنگ مقاومت موفقتر عمل کنند؟
درباره وضعیت فعلی در حوزه جهاد تبیین باید گفت که به نظر میرسد که ما در نقطه مطلوبی نیستیم، اما نکته این است که هیئتها در این زمینه شبیه به بحران کرونا عمل کردهاند. یادم هست که ستاد ملی مبارزه با کرونا، جایی بود که بیشترین آمار و ارقام مربوط به کرونا را ارائه میداد. در این میان، هیئتها نقش بزرگی ایفا کردند و این واقعاً مهم است. در همین راستا، نسبت به مقاومت، کدام قشر از جامعه و کدام نهاد اجتماعی بیشتر از هیئتها در این قضیه مقاومت کردند؟ امروز، هیئتها در جمعآوری کمکهای مالی، در ایجاد حضور اجتماعی، حتی در لبنان و در تقویت موج اجتماعی تاثیرگذار بودند.
اما وظیفهای که بر عهده داریم، سنگینتر از این حرفهاست. انتظار مقام معظم رهبری این است که تا حل مشکلات به طور کامل اتفاق نیفتد، هیچ هیئتی نباید از وظیفه خود کنار بکشد. ما باید تلاش کنیم تا هر یک از جوانان ما نسبت به خط مقاومت آشنا شوند. اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است، باید به نسلهای جوان، نوجوانان، زنان و مردان منتقل شود. این مهم است که در زمینه سبک زندگی نیز این مفاهیم تبیین شوند.
امروز، راحتطلبی که نقطه مقابل ایستادگی و مقاومت است، در حال تقویت شدن است. این وادادگی و عدم ایستادگی در برابر مشکلات به شدت در حال فرهنگسازی است. اگر یک جستجوی ساده انجام دهید برای یادگیری زبان انگلیسی، میبینید که دهها منبع وجود دارد که میگویند در عرض سه هفته یا یک ماه میتوانید به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید. اینگونه تبلیغات، یک فرهنگ غلط را در ذهن جامعه ایجاد میکنند. به همین ترتیب، راحتطلبی و توهم رسیدن به موفقیت بدون تلاش، در ذهن جوانان ما نهادینه میشود.
در این زمینه، نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که برخی مشاغل در جامعه، سخت نیستند اما جوانان به دلیل راحتطلبی از آنها دوری میکنند. حتی در شرایطی که بیکاری وجود دارد، وقتی شغلها کمی سختتر هستند، بسیاری از جوانان تمایلی به پذیرش آنها ندارند. این مسئله در نهایت به توهم کسب درآمد راحت و بدون دردسر در آینده تبدیل میشود. اما آیا این تفکر در زندگی شخصی، زناشویی یا تربیت فرزند نیز میتواند کارساز باشد؟ مسلماً نه. ایستادگی و مقاومت یک فرهنگ است که باید در همه ابعاد زندگی پیادهسازی شود، نه فقط در مسائل اجتماعی یا سیاسی. جامعهای که ایستادگی را فراموش کند، در برابر بحرانها نمیتواند مقاومت کند.
برای مثال، یک فرد وقتی میگوید جنگ نمیشود یا میگوید بهدلیل اینکه موشک داریم، مشکلی پیش نخواهد آمد، این نوع نگرش نشاندهنده یک سستی در فکر و عمل است. در تاریخ ایران، شخصیتهایی مانند رئیسعلی دلواری، میرزا کوچکجنگلی و شیخ محمد خیابانی وجود دارند که شاید در ظاهر شکست خوردند، اما همگی در تاریخ کشور عزت آفریدند. ما باید این عزتخواهی و ایستادگی را در ذهن و فرهنگ نسلهای جدید تقویت کنیم.
به اعتقاد شما این فرهنگ ایستادگی و مقاومت که در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگهای مدافعان حرم وجود داشت، چگونه باید در نسلهای بعدی منتقل شود؟ نقش مراکز دینی و هیئتها در این میان چیست؟
خوشبختانه نسل امروز درک خوبی از مفاهیم انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر مشکلات دارد. در حالی که مشکلات همچنان باقی است، ولی نسبت به زمانهای گذشته، حضور جوانان و تأثیر آنها در این زمینه بیشتر شده است. آمار و مشاهدات نشان میدهند که جوانان امروز بیشتر از همیشه در عرصههای اجتماعی فعال هستند. هیئتها بدون هیچگونه چشمداشت مالی و تنها به عشق امام حسین(ع)، در خدمت مردم هستند. این حرکتهای مردمی در واقع NGOهایی هستند که بدون هیچگونه کمک دولتی، کارهای بزرگ اجتماعی را انجام میدهند.
در زمینههای مختلف، مانند برپایی موکبها در اربعین یا خدماتی که در مناسبتهای مذهبی ارائه میشود، مردم خود اقدام میکنند و هزینهها را پرداخت میکنند. در حوزه غدیر، مردم تهران بیش از 2000 میلیارد تومان خرج کردند، در حالی که حاکمیت حتی نمیتواند به اندازه حداقلی از آنها خدمات ارائه دهد. این حرکتهای اجتماعی، نشاندهنده قدرت مردم و نقش هیئتها در برپایی این فضاهاست.
اگر بتوانیم این ظرفیتها را در سایر بخشها نیز به کار بگیریم، میتوانیم بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور را حل کنیم. برای مثال، در حوزه اشتغال، هیئتها میتوانند با راهاندازی کارگاهها و ایجاد فرصتهای شغلی، به کاهش بیکاری کمک کنند. در نهایت، اگر مسئولین موانع موجود را برطرف کنند، میتوانیم به رفع مشکلات اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای هیئتها امیدوار باشیم.
به حضور فعال مردم در عرصههای اعتقادی و اسلامی اشاره کردید. میزان مشارکت مردم در پویش ایران همدل به توان هیئت را چگونه ارزیابی میکنید؟
در حال حاضر هیئتها در بسیاری از زمینهها فعال هستند، از جمله جمعآوری کمکهای مالی. بهطور خاص، در هفتههای آینده در برخی از شهرها نشستهایی برگزار میشود تا تجمیع کمکها و فعالیتهای هیئتها مورد بررسی قرار گیرد. این جمعآوریها شامل مبالغ بالایی بوده است، بهطوریکه برخی هیئتها توانستهاند در مجموع دهها میلیارد تومان جمعآوری کنند. البته این کمکها تنها به صورت پول نقد نیست.
در همین راستا، سفرهایی به لبنان و سوریه نیز انجام شده است. در این سفرها، هیئتها با حضور در جلسات مختلف، از جمله نشستهایی با مسئولین حزبالله لبنان، سفرا و گروههای مردمی، سعی کردهاند تا وضعیت واقعی در میدان را از نزدیک مشاهده کنند و تجربیات خود را بهروزرسانی کنند. هدف از این سفرها آشنایی بیشتر با شرایط مناطق بحرانزده و هماهنگی بهتر برای کمکرسانیهای بعدی بود.
با توجه به این سفرها و تجربیات بهدستآمده، پویش جدیدی به نام «ایران به توان هیئت» طراحی شده است. این پویش بهدنبال تقویت فعالیتهای هیئتها و بهبود روشهای جمعآوری کمکهاست. در این راستا، نقاط ضعف موجود شناسایی و اصلاحاتی نیز در نظر گرفته شده است. این پویش به هیئتها کمک میکند تا هماهنگیهای بهتری در سطح ملی و بینالمللی داشته باشند و در زمینههای مختلف همچون کمکرسانی به کشورهای هممرز و بحرانزده، اقدامات موثرتری انجام دهند.
همچنین، یکی از مسائل مهم در این زمینه تبیین دقیق و درست وضعیت و اقدامات هیئتهاست. اگر روایت دقیقی از شرایط و مشکلات این مناطق به مردم منتقل نشود، عزم و کمکهای مردمی به اندازه کافی جدی نخواهد بود. بنابراین، استفاده از رسانهها برای انتقال این اطلاعات و روایتها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هیئتها باید در تولید و انتشار محتوای مناسب برای اطلاعرسانی به مردم، خصوصاً در زمینه کمکهای انساندوستانه، فعالتر عمل کنند.
برای بهبود تصویر هیئتها و ایجاد نگاه مثبت و واقعی در جامعه نسبت به آنها، برنامههایی نیز در دست اجرا است. این برنامهها شامل برگزاری نشستها و تولید محتواهای رسانهای است که در آن مردم و مسئولان هیئتها میتوانند مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در جریان فعالیتهای هیئتها قرار گیرند.
در مجموع، فعالیتهای هیئتها در زمینه کمکرسانی و اقدامات اجتماعی بسیار تاثیرگذار بوده است. این نهادها با استفاده از ظرفیتهای خود، توانستهاند در شرایط سخت، نقش مهمی ایفا کنند. برای آینده نیز، این نهادها باید به تقویت همکاریها و همافزایی در راستای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور ادامه دهند.
انتهای پیام/
منبع