هوش مصنوعی و خلاقیت دانش‌آموزی/ رویکرد جدید آموزش و پرورش قزوین

حسنعلی اصغری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رویکرد علمی و تحول خواهی دانش آموزان و همچنین نهادینه کردن فرهنگ پذیرش دستگاه های اجرایی در خصوص نگاه جدید آموزش و پرورش همواره مورد توجه قرار گرفته و دیگر بایستی از روش های سنتی در آموزش پرهیز کنیم چرا که میزان بهره وری و نتیجه دهی بسیار پایینی در بین دانش آموزان دارد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال نهادینه کردن روش های علمی همچون استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش هستیم باید توانمندسازی همکاران آموزش و پرورشی را به خوبی اجرایی کنیم و از روش های مبتنی بر سنت و مکتب رفتارگرایی دوری و به مکاتب ساختارگایی رجوع کنیم.

اصغری تصریح کرد: زمانی که معلمان از روش های سنتی برای آموزش بهره می گیرند و مداخلات دانش آموزان در آموزش کمتر است، میزان خروجی و پیامد حاصل از آن مورد توجه نخواهد بود که برای این موضوع، کارهای موثری را برای آموزش و پرورش در نظر داریم و یکی از این اقدامات، جشنواره دانش آموزان برگزیده پژوهش‌سراهای دانش آموزی است که در قزوین آغاز شده و تا چندین روز ادامه دارد.

هوش مصنوعی و خلاقیت دانش‌آموزی/ رویکرد جدید آموزش و پرورش قزوین

به گفته این مسوول، مسابقات پژوهش سراها در قزوین با حضور ۲۰۰ دانش آموز برگزیده از سراسر کشور و ۱۶۰ مربی و معلم راهنما که در پژوهش سراها به کمک دانش آموزان می آیند، برگزار شده تا آنها ایده های خود را تبدیل به محصول نوآورانه کنند که این اتفاق بسیار ارزشمندی است، هدف مهم در این امر توسعه فرهنگ پژوهش و دیده شدن دانش آموزان نخبه است.

سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: این جشنواره فضایی ایجاد کرده تا دانش آموزان به این باور برسند تا از طریق تحقیق، پژوهش و شواهد بتوانند اتفاقات خوبی را برای جامعه رقم بزنند، در همین خصوص نیز یکی از موضوعاتی که به صورت عملیاتی به آن توجه خواهیم کرد، داشتن نگاه ویژه به پژوهش‌سراهای دانش آموزی و فراهم کردن محیط های آزمایشگاهی مناسب است تا دانش آموزان به صورت مساله محور به موضوعات نگاه کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ توجه به مسایل مهم و اولویت دار باید در بین دانش آموزان ترویج پیدا کند، افزود: فرصت استفاده از امکانات پژوهش‌ سراها در همین خصوص باید برای تمامی دانش آموزان فراهم شود تا در راستای عدالت آموزشی نیز حرکت کرده باشیم و در تمامی مناطق با تمرکز بر توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش این مراکز باید افزایش پیدا کند تا دانش آموزان استعداد و توانمندی های خود را با حضور در این فضای یادگیری، شناسایی کنند و در جامعه خود منشا اثر شوند.

اصغری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت بودجه و تامین اعتبارات آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در بین دانش آموزان، اظهار کرد: با کمبود و کسری فراوانی در بودجه روبرو هستیم، چرا که میزان نیاز ما در این حوزه ها بسیار زیاد و منابع ما بسیار محدود است اما هوش مصنوعی باید به عنوان یک اولویت مهم در ذهن سیاست گذاران و خط مشی نویسان بودجه کشور جا بیافتد و سپس همراهی مسوولان دیگر را نیز در کنار خود داشته باشیم تا حاصل این همکاری عملیاتی منجر به خروجی های مطلوب و موثر شود.

هوش مصنوعی و خلاقیت دانش‌آموزی/ رویکرد جدید آموزش و پرورش قزوین

این مسوول ادامه داد: با این حال هم اکنون تمامی مدارس شبانه روزی و ۲۰ درصد از مدارس عادی استان قزوین با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری آموزش کشور، هوش مصنوعی را برای دانش آموزان متوسطه اول به اجرا درآورده اند اما مساله مهم آن است که این تعداد از مدارس کفایت نمی کند و با انعقاد تفاهم نامه، زمینه را برای افزایش ظرفیت های موجود بایستی فراهم کرد.

وی به روز جهانی آموزش نیز اشاره کرد و افزود: این روز جهانی، تلنگری است تا بدانیم اگر می خواهیم جامعه ای را بیمه و از آسیب های اجتماعی دور کنیم، راهی جر توجه به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به عنوان اولویت اصلی و اساسی نداریم.

سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: نگاه ویژه و بنیادی ریاست محترم جمهور به موضوع آموزش و پرورش یک فرصت بسیار مغتنمی است که امیدواریم در استان قزوین نیز همراهی مدیران ارشد را در این زمینه داشته باشیم تا بخشی از چالش های موجود آموزش و پرورش مرتفع و همکاران، دانش آموزان و خانواده ها از وضعیت موجود راضی باشند.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

وحید دستجردی: علوم انسانی را نباید شهروند درجه دو دانست

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از بنیاد ملی علم ایران، «نشست هم‌اندیشی جایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *