به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمید ظهرابی در سلسله نشستهای شبهای بخارا با عنوان «شب یوز آسیایی» که در خانه سینما برگزار شد، اظهار کرد: ما سعی میکنیم فنسکشی در جاده تهران ـ مشهد و در منطقه پرخطر با سرعت انجام شود و برای این کار رقمی نزدیک به 20 میلیارد نیز از طریق سازمان پیگیری شده تا بتوانیم با تامین آن این کار را انجام دهیم.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اهمیت رفع خطر برای یوز در این جاده گفت: روشن کردن جاده در بخشهاییکه تاریک است و اعمال محدودیت سرعت نیز انجام شده است اما ما تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم.
ظهرابی تصریح کرد: در برنامه تدوین شده برای حفاظت از یوز رفع تهدیدها برای ما اولویت خواهد بود. در طول این سالها تلاش کردیم تا زیستگاههای اصلی را از دام خالی کنیم و موفقیتهایی نیز داشتیم همچنین پارک ملی گلستان و پناهگاه حیاتوحش در این منطقه هم خالی از دام شده و این رقم به بیش از 150 هزار هکتار از زیستگاههای یوز رسیده است.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی و انجمن قرقبانان نیز مساحتی را تحت حفاظت قرار دادهاند و این نشان میدهد که مدیریت زیستگاه آن هدفی را که برای آن طراحی شده است را به خوبی پیش میبرد همچنین بخش خصوصی افزایش امنیت و تکثیر در اسارت را در دست اقدام دارد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تلاش اصلی ما مطلوبیت زیستگاه است اما طرح تکثیر در اسارت و حفاظت در ذخیرهگاه نیمه طبیعی نیز در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت تلاش کردیم استاندارد بودن سایت را پیش ببریم و با اتفاقات افتاده امیدواریم سایت تکثیر در اسارت ما تبدیل به یک سایت استاندارد شود، تاکید کرد: لازم است یکپارچگی در مدیریت زیستگاههای یوز در نظر گرفته شود و برای تحقق این موضوع سعی میکنیم از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کنیم و این میتواند مقداری از محدودیتهای ما را پاسخ دهد.
ظهرابی گفت: در مورد پروژه آزاد راه تهران ـ مشهد ملاحظات محیط زیستی را با جدیت در حال پیگیری هستیم و سعی میکنیم پروژههایی که برای ایمن سازی لازم است را قبل از اجرا پیشنهاد دهیم. استفاده از پهپاد و تامین امکانات پایش نیز از دیگر برنامهها برای حفاظت از یوز خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع