به گزارش ایرنا، جواد فخاری زواره عصر روز یکشنبه در نشست خبری «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در اداره کل ثبت اسناد و املاک اصفهان افزود: تمام اسناد مالکیت املاک استان که از سوم تیر ۱۴۰۳ صادر شده، سبزرنگ است و این املاک در هیچ شرایطی نمیتوانند با اسناد عادی مورد معامله قرار گیرند.
وی تصریح کرد: نقل و انتقال این اسناد تنها با ثبت الکترونیکی و برخط توسط سامانه«کاتب» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل انجام است و این سامانه ارتباط بین مردم، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک را تسهیل میکند و تمهیدات لازم برای استفاده افزون بر هشت هزار مشاور املاک استان از سامانه ثبت الکترونیک اسناد نیز فراهم شده است.
وی اضافه کرد: برای اطلاعرسانی در باره «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» اقدامات متعددی از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای مشاوران املاک، نصب بنرهای اطلاعرسانی در سطح شهرهای استان و آگاهی بخشی از طریق رسانههای جمعی انجام و بوروشورهای اطلاع رسانی در این زمینه نیز در دفترخانههای ثبت اسناد و املاک توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول؛ ساماندهی اسناد عادی و ایجاد نظم در معاملات املاک و مستغلات برای جلوگیری از جعل، کلاهبرداری، فروش مال غیر و دیگر جرایم مرتبط با این حوزه است.
مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان اضافه کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان و نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تاریخ سوم تیر امسال اجرایی شد.
وی یادآور شد: این قانون شامل ۱۵ ماده و تبصرههای متعدد است و مقرر شده پس از اجرای این قانون، اسناد مالکیت املاک تنها به رنگ سبز صادر شود و از زمان اجرایی شدن آن اسناد عادی فاقد اعتبار رسمی است و معاملات این اسناد سبزرنگ نیز باید بصورت رسمی از طریق دفاتر اسناد ثبت شود.
وی یادآور شد: قانون در مورد ثبت قراردادهای پیشفروش ساختمان نیز الزام دارد و ثبت این قراردادها در سامانه کاتب ضروری و اسناد عادی تنظیمی در این زمینه بیاعتبار است و قابلیت استناد در محاکم را نخواهد داشت.
فخاری زواره تاکید کرد: بر اساس ماده سه این قانون و دستورالعملهای مرتبط با آن، معامله املاک تنها با تنظیم قولنامه و مبایعه نامه امکانپذیر نیست و مقرر است تمام پیشنویسهای مذاکرات خرید و فروش املاک قبل از رد و بدل شدن وجه معامله از طریق سامانه کاتب به دفاتر اسناد رسمی ارسال شود و پس از ثبت و تایید توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، ادامه روند خرید و فروش و پرداخت وجوه صورت پذیرد.
وی افزود: این قانون در افزایش شفافیت معاملات املاک و کاهش اختلافات ناشی از اسناد عادی نقش موثر دارد و با اجرای آن تمام معاملات املاک رسمی میشود و بسیاری از مشکلات قانونی در خصوص مالکیت املاک، جعل اسناد، کلاهبرداری، اختلافات فروشنده و خریدار و زمینخواری کاهش مییابد.
به گزارش ایرنا، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان داری ۴۰ اداره ثبت اسناد و املاک، سه نمایندگی ثبت اسناد و افزون بر ۸۵۰ نفر پرسنل است و در کلانشهر اصفهان ۶ اداره املاکی و سه اداره اسنادی مشغول فعالیت هستند.
منبع