علیرضا محدثی زرندی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار علمی ایرنا، درباره ماموریت دانشگاه پیام نور در تحقق عدالت آموزشی و توسعه آن در اقصی نقاط کشور گفت: گسترش شعب این دانشگاه در سراسر کشور از سال ۱۳۸۴ بر اساس سیاستهای وقت وزارت علوم و در راستای تحقق عدالت آموزشی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: به عبارتی پیام نور به عنوان یک دانشگاه باز علاوه بر حرکت در مسیر گسترش کیفیت آموزشهای نوین و الکترونیکی، ماموریتی را که سیاستگذاران آموزش عالی بر عهده آن گذاشته بودند به خوبی محقق کرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور افزود: در مقایسه با دانشگاههای باز مطرح در جهان و کشورهایی مانند انگلستان و استرالیا، دانشگاه پیام نور دارای تعداد شعب بیشتری است، اما این تفاوت ناشی از شرایط جغرافیایی و جمعیتی ایران و همچنین ماموریت دانشگاه برای ارائه آموزش عالی در اقصی نقاط کشور بوده است و مقایسه پیام نور با این نوع دانشگاهها در زمانی که مأموریت یکسانی هم نداشته اند نتایج راهگشایی نخواهد داد.
وی به شعار پیام نور مبنی بر «آموزش برای همه، همه جا و همه وقت» اشاره کرد و گفت: دانشگاه موظف است زمینه آموزش را در دسترس همه قرار دهد، حتی در مناطق محروم که دسترسی به اینترنت و فناوریهای پیشرفته در آن محدود است. بدیهی است پیام نور باید در افق آینده خود توانمندیهایش را در حوزههای مختلف برای رسیدن به ایدهآلهای یک دانشگاه باز افزایش و توسعه دهد.
محدثی زرندی با توجه به اهمیت برگزاری امتحانات هماهنگ در دانشگاه پیام نور گفت: یکی از نقاط قوت دانشگاه پیام نور که به آن توجه کافی نشده، برگزاری امتحانات هماهنگ و استاندارد در سراسر کشور است و این امر باعث میشود که دانشجویان این دانشگاه در هر نقطهای از کشور که باشند، از سطح کیفی یکسانی برای ارزیابی کیفیت تحصیل خود برخوردار شوند، به نوعی که کیفیت مدرک تحصیلی این دانشگاه بالا هست و در همه جای کشور از استاندارد واحدی پیروی میکند.
وی در ادامه به بیان ضرورتهای موجود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از ضرورتهای جدی پیام نور، توسعه زیرساختهای تکنولوژی و فناوری است تا بتواند از روشهای نوین آموزش به جای حضور فیزیکی در مراکز و واحدهای سراسر کشور استفاده کند.
معاون دانشگاه پیام نور معتقد است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت چهاردهم با حمایت همهجانبه از تقویت و توسعه کیفی و تأکید بر استقلال این دانشگاه در مأموریتگرایی و ارتقای کیفیسازی خود، زمینه را برای اجرای مأموریتهای منحصر به فرد پیام نور فراهم کرده است.
محدثی زرندی به ضرورت توجه به تفاوتهای ارزیابی اساتید در دانشگاهها پرداخت و گفت: متاسفانه یکی دیگر از مواردی که در مقایسه دانشگاهها با یکدیگر نادیده گرفته میشود لزوم تفاوت در روشهای ارزیابی اساتید در دانشگاههای مختلف است. ضروری است تا در آییننامههای مختلف از جمله ارتقا و تبدیل وضعیت اساتید، بازنگری مأموریت دانشگاهها در آن لحاظ شود تا زمینه استفاده از ظرفیت اساتید در تحقق این مأموریتها فراهم شود.
منبع