به گزارش ایرنا از میراث آریا، مریم جلالی معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور امروز چهارشنبه سوم بهمنماه در دومین روز از پنجمین نشست معاونان میراثفرهنگی اداراتکل استانی گفت: میراثفرهنگی امروز ما صنایعدستی دیروز است و صنایعدستی دیروز، میراثفرهنگی فرداست. همانطور که از دیروز مراقبت میکنیم باید میراثفرهنگی فردا را هم حفظ کنیم.
وی افزود: همانطور که پیشکسوتان میدانند، ما نیاز به انسجام درون سازمانی داریم. در این سالها به صنایع دستی در بین سه حوزه کمتر توجه شده است.
جلالی ادامه داد: افرادی موفق هستند که بتوانند از سایرین متفاوت باشند. ما در سازمانی کار میکنیم که سه وجه متفاوت برای انجام یک فعالیت مشخص دارد و این سه حوزه باید با هم ارتباط پیدا کنند.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: ما باید از مرز توضیح به اقدام برسیم. دنیای امروز دنیای همجوشی است و نباید که جدا جدا پیش رویم. در حوزه میراثملموس باید بتوانیم همپیوندی و هم جوشی داشته باشیم و قول میدهم این فرهنگ سازمانی را جلو ببریم. ما باید بتوانیمایدههای نوین، جوششهای جدید و علاقهمندی متناسب با ریشه را در این حوزه و در سرفصلهای هشتگانه سامان دهی کنیم.
جلالی ادامه داد: برای حفظ صنایع دستی دو گزاره خلاقیت محور داریم، اینکه چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟ و اینکه چگونه میتوانیم نوع روایت تازهای را ساماندهی کنیم؟ اما باید این را بدانیم که فرایند همکاری، هم افزایی، همجوشی معاونت صنایعدستی و معاونت میراثفرهنگی میتواند همراهی با روایت تازه ایجاد کند.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور افزود: در هر شهر یک مزیت رقابتی وجود دارد، این مزیت رقابتی میراثی در کنار صنایع دستی میتواند برند هر استان باشد و در سواد میراثی، میتوانیم حفظ و اصالت آموزش که بیشتر عمومی است را داشته باشیم.
وی با ارائه پیشنهادی به معاونان میراث فرهنگی استانها گفت: تغییر و ارتقای ما نسبت به موضوع صنایع دستی، تغییر در کارکردها، تغییر در کاربردها میتواند در این حوزه برای ما راهگشا باشد. باید در هر اقدامی به حوزههای دیگر نیز توجه کنیم و اگر مرمت میکنیم بگوییم به صنایع دستی کمک میکنیم و مهم خلاقیتی است که به کار میبریم.
جلالی ادامه داد: ما بانک اطلاعاتی هنرمند و صنایع دستی نداریم و باید هنرمند مرتبط با حوزهاش را انتخاب کنیم. خانه صنایع دستی برای رفع مشکلات ایجاد شده و این خانهها را مبتنی بر رفع مشکلات صنایع دستی احداث کردیم.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی تأکید کرد: در حوزه میراث ناملموس نیز باید همگرایی داشته باشیم تا بتوانیم ثبتهایی انجام دهیم. از شما میخواهم موضوع بیمه بر اساس میراثداران تمدنی محقق شود و اینکه بانک نقوش و اطلس اختصاصی استانها تهیه شود.
وی افزود: در حال حاضر یک تقویم آموزشی را مبتنی بر نیاز سنجی استانها تنظیم کردهایم و برخی استانها همگرا عمل میکنند. بعد از نیاز سنجی باید درباره نظرسنجی و سپس اثر سنجی بیندیشیم.
جلالی با اشاره به حضور در جشنواره بینالمللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر نیز گفت: برای حضور در این جشنواره از همین حالا اعلام آمادگی میکنم. افرادی که در پایگاهها کار میکنند در جشنواره فجر نیز حضور دارند و آنجا محل تلاقی اصالت و رسالت ما هستند.
مقوله حفاظت و ایجاد وفاق مهمتر از ثبت جهانی است
معاون سابق میراثفرهنگی نیز در مقوله ثبت جهانی بر اهمیت مقوله حفاظت و ایجاد وفاق تاکید کرد و به تشریح ۱۲ معیار ملی و ۱۰ معیار بینالمللی در انتخاب آثار برای تهیه پرونده نامزدی و ثبت جهانی آنها پرداخت.
محمد حسن طالبیان صبح امروز در نشست «بایستهها و الزامات ثبت جهانی»، با بیان اینکه در موضوع حفاطت تنها کالبد ملاک نیست، بلکه میراث ناملموس نیز حائز اهمیت است،گفت: گردشگری نباید برای میراثفرهنگی تهدید باشد.
عضو شورای راهبردی وزارت میراثفرهنگی در تشریح فرایند ثبت جهانی با تاکید بر نگاه حفاظتی و وفاق به ثبت جهانی قنات و شهر تاریخی یزد اشاره و مقوله حفاظت را مهمتر از ثبت جهانی عنوان کرد و افزود: در فرایند طی شده مهم این بود که یاد بگیریم چگونه حفاظت کنیم و در کشور و استان وفاق ایجاد کنیم.
معاون سابق میراثفرهنگی با بیان این که ابتکار پروندههای زنجیرهای از ایران آغاز شده است، اظهار داشت: پرونده «باغ ایرانی» متشکل از ۹ باغ در ۶ استان یزد، مازندران، خراسان جنوبی، فارس، کرمان و اصفهان اولین پرونده زنجیرهای جهان است.
طالبیان به اهمیت تعادلبخشی جغرافیایی و تنوع موضوعی در ثبتهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: در جذب گردشگران فرهنگی و ایجاد مقصد توجه به اینکه ثبتهای جهانی کل نقشه کشور و تمامی استانها را در برگیرد حائز اهمیت است.
منبع