معاون وزیر صمت: محصولات صادراتی، مطابق ذائقه کشورها باشد


به گزارش ایرنا” ، محمدعلی دهقان دهنوی ” رور چهارشنبه در میز تخصصی کاشی و سرامیک میبد و محصولات کنجدی اردکان یزد که به صورت مشترک برگزار شد افزود: تولیدکنندگان از روش‌های مختلفی مانند تغییر در بسته‌بندی، تغییر در نام و برند و اضافه کردن عصاره عناصر محلی استفاده کنند تا محصولات صادراتی با ذائقه‌های مختلف سازگار شوند، این روش‌ها نقش بسزایی در افزایش فروش و پاسخگویی به نیازهای بازار جهانی دارند.

وی در ادامه به محصولات کنجدی شهرستان اردکان اشاره کرد و گفت: نوآوری در محصولات و به ویژه محصولات کنجدی، بسیار مهم است. البته در محصولات کنجدی این شهرستان اتفاقات خوبی رخ داده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نوآوری باعث تحول در یک صنعت می‌شود؛ تشخیص ذائقه بازار در فروش محصولات بسیار حائز اهمیت است و اگر به ذائقه بازار توجه شود، ظرفیت فروش هم افزایش می‌یابد.

دهقان دهنوی ادامه داد: البته طعم هر محصول برای هر کشور متفاوت است و صادرات محصولات کنجدی در هر کشور باید با توجه به سلایق آن کشور، بسته‌بندی، شیرینی و مواد مناسب آن تهیه شود.

وی در ادامه به صنعت کاشی و سرامیک اشاره و تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت هر یک دلاری که شما تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بیشتر صادر کنید به آن افتخار می کند، زیرا صادرات موجب افزایش تجارت خارجی کشور می شود.

دهقان دهنوی با بیان اینکه بخش بزرگی از فعالیت در صنعت کاشی و سرامیک بر عهده بخش خصوصی است افزود: باید صادرات کاشی و سرامیک را به جایی برسانیم که فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر دنیا و مقاصد صادراتی متعلق به صنعت باشد، امروز دیگر صادرات به این صورت نیست که کالاهای مازاد بر نیاز صادر شود بلکه از این مرز عبور کرده ، باید زنجیره کاشی و سرامیک کامل باشد که اگر این اتفاق نیفتاد با مشکلات مختلفی در این صنعت مواجه و با یک شوک دربازار روبرو می شویم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیت‌های توسعه تجارت در کشور ایجاد شده است، اما به درستی از آن استفاده نمی‌شود افزود: سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل قوانین و مقرارت صادرات کاشی و سرامیک فعال است.یکی از مشکلات این سازمان این بود که دفتر مطالعات کالایی را حذف کرده بودند، اما اکنون در حال تلاش برای احیای آن هستند.

دهقان دهنوی گفت: در هیچ کشور دیگری، همانند کشور ما، همه کالاها به راحتی صادر نمی‌شوند ابتدا توانمندی فعالان بازار ارزیابی و سپس به آن‌ها اجازه فعالیت داده می‌شود.

استان یزد با توجه به پتانسیل هایی که در حوزه کاشی و سرامیک و محصولات کنجدی دارد طی چند سال گذشته میز توسعه صادرات این ۲ صنعت به آن واگذارشده است

در استان یزد ۱۹۶ فقره جواز تأسیس مربوط به محصولات کنجدی و ۷۰ فقره پروانه بهره‌برداری تولید این محصولات صادر شده است در مجموع در استان ۳۱۲ واحد تولیدی صنفی وجود دارد و برای بیش از ۲ هزار نفر درزمینهٔ فرآورده‌های محصولات کنجدی اشتغال ایجاد شده است.

سالانه در کل کشور بیش از ۲۰۰ هزار تن کنجد مصرف می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آن در استان یزد مصرف می‌شود و در حال حاضر محصولات کنجدی استان یزد به ۲۸ کشور دنیا صادر می‌شود.

استان یزد دارای بیش از سه هزار واحد تولیدی فعال با اشتغال ۱۰۰ هزار نفر است و با تولید ۵۰ درصد کاشی و سرامیک ایران یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید کاشی و سرامیک کشور محسوب می‌شود.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

کالاهای ایرانی از کیفیت خوب رقابتی در بازار روسیه برخوردارند

به گزارش ایرنا، آندری ژیلتسوف روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *