به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، اولین همایش سراسری رؤسای دانشکدهها و مدیران بینالمللی واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمود محمدی معاون بینالملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.
محمدی در این نشست گفت: جذب دانشجوی غیرایرانی در دانشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است و همزمان فرصتها و نگرانیهایی ایجاده کرده است. جذب دانشجوی غیرایرانی یکی از مهمترین فعالیتهای بینالمللی است و ما به آن اهمیت میدهیم. زیرا به تحقق اهداف، دیپلماسی علمی، ارتقای رتبهبندیهای دانشگاهی و کسب اعتبار بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی منجر میشود.
معاون بینالملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت رعایت استانداردهای جذب دانشجوی غیرایرانی اظهار داشت: تلاش ما این است که دانشجویان غیرایرانی را با استانداردهای بالاتری پذیرش و بر این اساس با آنها ارتباط برقرار کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم در معاونت بینالملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، مبحث هماهنگی و هماندیشی است. هماهنگی کمک میکند مشکلات را برطرف کنیم و هماندیشی نیز کمک میکند تا برنامههای خود را به درستی توسعه دهیم.
بینالمللی شدن آموزش، یک ضرورت است
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست به تعریف مفاهم جهانیشدن و بینالمللی شدن پرداخت و گفت: طبق آمار؛ تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاههای دنیا تحصیل میکنند، در سال ۲۰۰۱ حدود ۱/۲ میلیون نفر بودند و پیش بینی میشد این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیون نفر برسد. این نشان میدهد کشورها فضا را باز کردهاند تا از سیاست انتخابی آگاهانه بینالمللی شدن در حوزه دانشجویی استفاده کنند.
جهانبین خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه کشور تأکید شده که ۱۰ درصد دانشجویان دانشگاههای ایران باید در پایان برنامه پنج ساله توسعه غیرایرانی باشند. برای تحقق این هدف باید تمام تلاش خود را به کار بگیریl. این موضوع یک ذهن باز و یک بسته برنامهای میخواهد. در کنار نگاه صیانتی، لازم است غلبه با نگاه ایجابی و پیشرونده باشد.
وی با بیان اینکه آمریکا حدود یک میلیون دانشجوی خارجی دارد که ۵.۵ درصد دانشجویان این کشور را تشکیل میدهد، گفت: ۲۰ درصد از دانشجویان انگلستان، دانشجویان خارجی هستند. در چین ۲.۱ درصد، در کانادا بیش از ۲۱ درصد، در استرالیا بیش از ۲۸ درصد، در فرانسه بیش از ۱۲ درصد، در روسیه بیش از ۸ درصد، در آلمان حدود ۱۰ درصد، در ژاپن حدود ۶ درصد و در اسپانیا بیش از ۷ درصد از دانشجویان، خارجی هستند. با نگاهی به این آمار متغیر، متوجه میشویم سیاست بینالمللی شدن در کشورها انتخابی است.
در بحث بینالمللی شدن آموزش عالی، توجه به چند نکته از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از این نکات این است که آموزش بُعد چهارم سیاست خارجی است و به منزله نوعی سرمایه گذاری برای آینده روابط دیپلماتیک میان ملتها مطرح میشود. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، اعطای بورسهای بینالمللی و پذیرش دانشجویان خارجی است؛ به طوری که در سال ۱۹۹۵ کمیته مشورت دیپلماسی عمومی در آمریکا مینویسد که مبادلات دانشگاهی ارزشمندترین ابزار سیاست خارجه دولت آمریکاست. یعنی بینالمللی شدن آموزش عالی را به عنوان یک فرصت انتخاب کرده و با بورسهای هدفمند از آن استفاده میکند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر فرهنگی به اهمیت بینالمللی شدن آموزش عالی بپردازیم، توجه به چند نکته بسیار مهم است. در این زمینه، واقعی سازی تصور بسیار مهم است و دانشجویان بینالمللی میتوانند در این زمینه مؤثر واقع شوند چرا که از نزدیک ظرفیتهای کشورها را لمس میکنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: گسترش ارزشهای مشترک نیز با وجود دانشجویان خارجی ایجاد میشود. ارزشها توسط آنها به صورت مستمر منتقل میشود. همچنین ترویج ارزشها از طریق آموزش زبان و به اشتراک گذاری ارزشها نیز در این زمینه بسیار مهم است.
جهانبین با بیان اینکه امروز بینالمللی شدن آموزش عالی تغییرات گستردهای داشته و کشورهایی که قبلاً فقط پذیرنده دانشجوی خارجی بودند، حالا فرستنده دانشجوی خارجی نیز هستند، گفت: برای مثال ترکیه امروز مانند کشورهای اروپایی پذیرنده دانشجوی خارجی در دانشگاههای خود است. همچنین دانشگاه ناتال در آفریقا از ۱۸ درصد دانشجوی غیرآفریقایی در سال ۱۹۹۴ به بیش از ۲۵ درصد دانشجوی غیرآفریقایی در سال ۱۹۹۷ رسید. این آمار به خوبی نشان دهنده تغییرات است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت جذب دانشجوی غیرایرانی و اتخاذ سیاستهای صحیح در این زمینه، گفت: باید تصور خود را از ظرفیتهای ایران اصلاح کنیم. کشور ما علاوه بر ظرفیتهای بسیار زیاد، داشتههای فرهنگی ازجمله حافظ و سعدی دارد که بینظیر است. باید از این ظرفیتها استفاده کنیم تا دانشجویان غیرایرانی را جذب کنیم. بینالمللی شدن یک فرصت است. هیچ کشوری در بنبست رشد نمیکند.
وی با تأکید بر اهمیت ارتباط درست با به دانشجویان بینالمللی گفت: این دانشجویان میتوانند در زمان برگشت به کشور خود، سفیر فرهنگی ایران باشند؛ بنابراین بسیار مهم است که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنیم.
منبع