به گزارش ایرنا، ۲۹ تیر سال ۱۴۰۰ در یک روز تابستانی گرم عملیات اجرایی چهارخطه لردگان – ایذه با حضور معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و بارقه امیدی در دل مردمان این منطقه ایجاد شد.
در آن روز وعده داده شد که این پروژه مهم طی سه سال اجرایی شود اما امروز به گفته مسوولان از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نیست و برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم و حیاتی به همکاری و همراهی دولتمردان دولت چهاردهم نیاز است.
با وجود اهمیت جاده لردگان – ایذه اما این جاده ارتباطی به دلیل عرض کم بودن و ۲ بانده بودن ظرفیت کافی برای حجم بالای تردد خودروها به ویژه خودروهای سنگین ترانزیتی را ندارد و ترافیک سنگین و خطر ناشی از آن موجب شده است این محور ارتباطی به یکی از محورهای پرخطر و به عنوان یک دغدغه برای کاربران جادهای تبدیل شود.
عواملی مانند پیچهای خطرناک، کمبود علائم و هشدارهای مناسب، در کنار تردد بالای خودروها شرایطی را فراهم کرده است که وقوع تصادفهای جادهای امروز به امری متداول تبدیل شده است و این وضعیت نه تنها ایمنی مسافران و رانندگان را تهدید میکند بلکه هزینههای اقتصادی و انسانی زیادی را نیز به همراه دارد.
بیشتر بخوانید:
لردگان در ۱۷۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است
در این راستا پروژه چهارخطه کردن لردگان – ایذه به منظور ارتقای ایمنی، کاهش ترافیک و کاهش حوادث جادهای در دستورکار مسوولان این استان قرار گرفت اما هنوز با گذشت چندین سال این پروژه به عنوان یکی از پروژههای زیرساختی و مطالبه به حق مردم منطقه به صورت نیمهکاره باقی مانده است و نیاز به نگاه و همت دولتمردان دولت چهاردهم دارد.
گسترش عرض جاده، اصلاح نقاط پرخطر، ایجاد مسیر ارتباطی امن، کاهش خطر، روانسازی در تردد و حمل و نقل و افزایش کیفیت سفر از جمله هدفهای تعریف پروژه جاده چهارخطه لردگان – ایذه است.
در این نوشتار سعی شده اظهار نظر مردم و مسوولان در خصوص جاده لردگان – ایذه جمع بندی شود.
جاده لردگان – ایذه جادهای ترانزیتی اما ناایمن
یکی از شهروندان شهرستان لردگان در خصوص ترافیک بالای جاده چهارخطه لردگان ایذه به خبرنگار ایرنا میگوید: این جاده در زمان حاضر ۲ بانده است و به عنوان یکی از جادههای ترانزیتی کشور به شمار میرود و شمار زیادی از خودروهای سنگین از این جاده تردد میکنند.
طالب حسنی میافزاید: به دلیل حجم بالای ترافیک و کم عرض بودن جاده همیشه در محور لردگان – ایذه براثر برخورد خودروها و یا به دلیل مجاورت روستاها با این جاده و عبور عابران پیاده شاهد تصادفهای مرگباری هستیم.
او ادامه میدهد: با وجود تعداد قابل توجه روستاها و مدرسهها در حاشیه جاده لردگان به ایذه اما در زمان احداث این جاده ۲ بانده فکری برای عبور عابران پیاده نشده است.
حسنی یادآور میشود: به سرانجام رساندن چهارخطه لردگان – ایذه یکی از مهمترین مطالبات مردم و کاربران جادهای است که میطلبد مسوولان در این خصوص همت بیشتری داشته باشند.
مهرداد دهقانی یکی از رانندگان خودروهای سنگین است که چند ماه پیش در محور لردگان – ایذه با یک خودرو سواری برخورد کرد به خبرنگار ایرنا میگوید: با توجه به اینکه بندر امام استان خوزستان به بندر فله بر بار تبدیل شده است و محور لردگان – ایذه به دلیل اینکه به عنوان یکی از راههای ترانزیتی و مهم در اتصال جنوب به فلات مرکزی شناخته میشود این محور امروز به یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی کشور تبدیل شده است.
دهقانی ادامه میدهد: با وجود حجم تردد و اهمیت جاده ارتباطی لردگان – ایذه اما هنوز زیرساختهای لازم برای ترددی ایمن برای کاربران جادهای در این محور ایجاد نشده است و به همین دلیل به طور معمول رانندگان در این مسیر با نگرانی خاصی تردد میکنند.
او عرض کم، تردد ۲ طرفه، نبود گاردریل در برخی ازنقاط، گردنههای پرپیچ و خطرناک، تصادفهای زیاد و همچنین وجود آبادیهای زیاد در اطراف این جاده را از مشکلات جاده لردگان – ایذه عنوان میکند و معتقد است: تکمیل چهار خطه جاده لردگان – ایذه از مهمترین مطالبات کاربران جادهای و مردم این منطقه است.
شوتیهایی که بلای جان جادهها هستند
هیبت الله حسنی یکی دیگر از شهروندان لردگان است که وقتی با او هم صحبت شدم از دیدن ۲ حادثه تصادف و حضور چهار آمبولانس در جاده برای انتقال مصدومان اظهار ناراحتی میکرد میگوید: حضور خودروهای شوتی در جاده لردگان – ایذه که هر روز موجب بروز حادثهای در این محور میشوند مردم منطقه به خصوص اهالی روستایی که این جاده از روستای آنها میگذرد را خسته کرده است.
این شهروند معتقد است: جاده لردگان – ایذه به عنوان یکی از جادههای ترانزیتی کشور به شمار میرود به همین دلیل این جاده مربوط به تمام کشور است و بهرهبرداری از چهار خطه لردگان ایذه نیازمند یک عزم ملی است که انتظار میرود دولتمردان در این خصوص عزمی راسخ داشته باشند چرا که مردم این منطقه از این شرایط بسیار خسته شدهاند.
۲۷ درصد از حوادث جادهای چهارمحال و بختیاری مربوط به جاده لردگان – ایذه
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری میگوید: مسیر جاده لردگان – ایذه یکی از محورهای ترانزیتی مهم در کشور و استان است که تردد خودروهای سنگین، سبک و همچنین خودروهای شوتی در این مسیر بسیار قابل توجه است.
سرهنگ سید غلامعلی نوربخش به خبرنگار ایرنا میگوید: امروز حدود ۲۷ درصد از حوادث جادهای چهارمحال و بختیاری که بیشتر از نوع جرحی و خسارتی است در این مسیر گزارش شده است.
او همچنین جاده مسیر گوشکی به پل قرح را از دیگر محورهای پرترافیک شهرستان لردگان عنوان میکند و توضیح میدهد: در زمان حاضر ۲۰ درصد تصادفهای فوتی، جرحی و خسارتی استان در این مسیر گزارش شده که میطلبد مسوولان در این خصوص به فکر چاره باشند.
بیشتر بخوانید:
تصادف در محور لردگان – خوزستان ۲ کشته داشت
تکمیل جاده لردگان – ایذه نیاز به عزمی ملی دارد
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا محور لردگان – ایذه را به عنوان یکی از محورهای پرتردد این استان معرفی میکند و به دلیل ۲ خطه بودن امروز به یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز استان تبدیل شده است.
امین قوامی با اشاره به اجرای چهارخطه لردگان – ایذه از سوی شرکت توسعه ساخت راهها با همت ۲ پیمانکار در استان میافزاید: با توجه به بار ترافیکی سنگین مسیر لردگان به ایذه سرعت بخشی در روند احداث چهارخطه در این محور ارتباطی به عنوان یکی از ضرورتهای چهارمحال و بختیاری شناخته میشود.
او در خصوص اقداماتی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای در راستای ایمن سازی محور ارتباطی لردگان – ایذه انجام میدهد به خبرنگار ایرنا توضیح میدهد: در زمان حاضر تلاش شده این محور پرتردد استان را با انجام ۶ کیلومتر روکش آسفالت، لکهگیری، اجرای نقوش، دستانداز و همچنین نصب تابلو و علائم ایمن شود.
محور ترانزیتی لردگان – ایذه که از چشم مسوولان استان پنهان ماند
نماینده مردم شهرستانهای لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا در خصوص محور لردگان – خوزستان میگوید: این جاده و محور ارتباطی فلات مرکزی ایران را به جنوب کشور متصل و نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای و کاهش تلفات انسانی دارد.
سید روحالله موسوی ادامه میدهد: طی چند سال اخیر این محور ارتباطی مهم مورد توجه چندانی قرار نگرفته است و همین امر موجب شده تا هر روز مردم شاهد بروز حوادث جادهای دردناکی باشند.
او با بیان اینکه احداث جاده لردگان – ایذه از سوی شرکت استراتوس و قرارگاه خاتم الانبیاء انجام میشود که در زمان حاضر فعالیت شرکت به نحوی متوقف شده است میافزاید: برای سرعت بخشی و به سرانجام رساندن محور ارتباطی لردگان – ایذه نشستهای متعددی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است و برای بررسی بیشتر به زودی معاون زیرساخت این وزارتخانه از روند اجرای پروژه جاده لردگان – ایذه بازدید میکند.
موسوی با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت جاده در استان کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری از برخی نگاهها در استان که راههای اصلی را رها کردهاند و راههای فرعی استان را به عنوان راههای اصلی جلوه میدهند انتقاد میکند و این رویه را به ضرر استان میداند.
به گفته موسوی، محور ارتباط لردگان – ایده با وجود اهمیت آن به عنوان یک محور ترانزیتی و حیاتی طی چند سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است.
او با اشاره به تلاش استاندار چهارمحال و بختیاری و مجمع نمایندگان استان برای به سرانجام رساندن محور ارتباطی لردگان – ایذه میگوید انتظار میرود با وفاق و همگرایی موجود در بین مسوولان استان این پروژه حیاتی به سرانجام برسد و مسیری ایمن برای کاربران جادهای در استان ایجاد شود.
او محور گوشکی تا پل قرح را نیز از دیگر محورهای ارتباطی مهم شهرستان لردگان عنوان میکند که به دلیل ناایمن و حادثه خیز بودن هر روز شاهد حوادثی تلخ در این مسیر هستیم.
موسوی تاکید میکند: پیگیریهای لازم و تذکرهای کتبی و شفاهی برای به سرانجام رسیدن پروژه لردگان – ایذه و همچنین دوبانده شده محور گوشکی به قرح انجام شده و انتظار میرود با تلاش مسوولان استان و همکاری وزارت راه و شهرسازی هرچه زودتر این محورها به سرانجام برسند و مردم از منافع آن برخوردار شوند.
فرماندار شهرستان لردگان به خبرنگار ایرنا میگوید: پروژه بزرگ چهارخطه لردگان به ایذه از میدان شهید ارجمند لردگان آغاز می شود و تا مرز خوزستان به طول ۴۸ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه راههای کشور در دست اجرا است.
منصور کریمزاده ادامه میدهد: ۱۷ کیلومتر از پروژه چهارخطه لردگان به ایذه از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء با ۱۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام و پیمانکار این پروژه در چهار تا پنج محور به صورت شبانهروزی در حال فعالیت است.
او در خصوص جبهه دوم پروژه چهارخطه لردگان – ایذه توضیح میدهد: جبهه دوم این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر از سوی شرکت استراتوس با پیشرفت ۱۸ درصد در حال اجرا است.
فرماندار لردگان در خصوص مشکلات اساسی پروژه چهارخطه لردگان – ایذه اظهار میدارد: ۹ کیلوتر از این پروژه با مشکلات اجتماعی، مستثنیات مردم در حاشیه جاده و جا به جایی تیرهای برق برخوردار است که حل این مشکلات برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه در دستور کار است.
او با اشاره به اینکه برای چهارخطه لردگان – ایذه ۱۴هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است یادآور میشود: در دور نخست سفر رییس جمهور شهید به چهارمحال و بختیاری سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر و برنامه و بودجه، سه هزار میلیارد ریال از ماده ۵۶ و هشت هزار میلیارد از محل تهاتر نفت برای سرعت بخشی در روند اجرای چهارخطه لردگان به ایذه به تصویب رسید که تاکنون اعتباری از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت به این پروژه تخصیص نیافته است.
او اضافه میکند: با توجه به تخصیص نیافتن این میزان اعتبار مصوب به چهارخطه لردگان – ایذه در زمان حاضر قرارگاه خاتم الانبیاء بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال صورت وضعیت دارد در حالی که تاکنون هزار و ۵۰ میلیارد ریال بیشتر به این قرارگاه پرداخت نشده است و همچنین شرکت استراتوس نیز حدود هزار میلیارد ریال اسناد هزینه دارد که بیشتر تخصیص این شرکت برای تجهیز کارگاه بوده است.
به گفته کریمزاده طی نشست مشترک نمایندگان مجلس و استاندار چهارمحال و بختیاری مقرر شد ۶۰ هزار میلیارد ریال( ۶ همت) برای کل پروژههای استان به صورت اوراق مالی و نقد آزاد شود که بخشی از این اعتبار برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه چهارخطه لردگان به ایذه اختصاص مییابد.
فرماندار لردگان با بیان اینکه قسمتی از چهارخطه لردگان – ایذه از شهرستانهای خانمیرزا و فلارد و از پیچهای خطرناک عبور میکند میگوید: با توجه به اینکه این جاده کریدور جنوب را به فلات مرکزی متصل میکند و به عنوان جاده ترانزیتی شناخته میشود اما بیشترین تلفات جادهای در مسیر جاده لردگان به ایذه به دلیل تعداد زیاد روستاها مربوط به عابران پیاده است.
به گفته کریمزاده، هرچند با گامهای مهمی که برای کاهش حوادث جادهای در مسیر لردگان – ایذه برداشته میزان تصادفها نسبت به گذشته کاهش یافته است اما همچنان این محور به عنوان یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز چهارمحال و بختیاری شناخته میشود.
فرماندار لردگان یادآور میشود: در صورتی که این جاده احداث شود خودروهایی از که اصفهان، شهرکرد، بروجن و یاسوج میآیند بدون گذر از روستاها و شهر از پل روگذر وارد چهاربانده میشوند.
به گفته کریمزاده، پروژه چهارخطه لردگان – ایذه در زمان حاضر با بحران شدید مالی روبرو است و در صورت تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز به ناچار این مگا پروژه با اشتغالزایی بیش از ۲۰۰ نفر باید تعطیل شود.
او ادامه میدهد: براساس پیگیریهای انجام شده از سوی استاندار و مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری، شرکت توسعه ساخت و راههای کشور و اداره کل راه و شهرسازی استان از طریق وزیر راه و شهرسازی قرار بر این شد میزانی از اعتبارات چهار خطه لردگان – ایذه در قالب اوراق اسلامی تامین شود که این اعتبار نیز برای نقد شدن حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش آن کاسته میشود لذا ضرورت دارد با توجه به اهمیت راهبردی(استراتژیک) این پروژه مهم مواصلاتی که ارتباط استانهای مرکزی با استانهای جنوب غربی را برقرار میکند و ترافیک و تردد سنگین این محور ارتباطی با قید فوریت از منابع اعتباری سفر، ماده ۵۶، تهاتر نفت به صورت نقد تامین اعتبار لازم انجام شود.
کمبود منابع مالی مهمترین مشکل جاده لردگان – ایذه
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مهمترین مشکل جاده لردگان – ایذه کمبود منابع مالی است به خبرنگار ایرنا میگوید: این پروژه در زمان حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مطالبه پیمانکار دارد و برای به سرانجام رساندن آن، تملک اراضی و جابه جایی شبکه برق حداقل پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
خدایار باقری با بیان اینکه پیمانکاران پروژه چهارخطه لردگان – ایذه شامل قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت استراتوس است ادامه میدهد: پیمانکاران این پروژه پیمانکاران قابلی هستند که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز توان اجرای کار را دارند.
او یکی دیگر از مشکلات پروژه لردگان – ایذه را در خصوص جذب اعتبارات ماده ۵۶ عنوان میکند و میگوید: تعریف اولیه اعتبارات ماده ۵۶ برای این چهارخطه در محدوده چهارمحال و بختیاری مناسب نبوده به همین دلیل در جذب اعتبارات از این محل این پروژه با مشکلاتی روبرو است که تلاش میشود با رایزنیهای انجام شده این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شود.
او در پاسخ به این سوال که سهم چهارخطه لردگان – ایذه سهمی از اوراق مالی دارد یا خیرتوضیح میدهد: براساس قانون برای استفاده از منابع اوراق مالی پیمانکار باید رضایت داشته باشد و پیمانکاران این پروژه تمایلی به استفاده از این منابع نداشتهاند.
باقری یادآور میشود: در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد که از طریق بانک سپه و دفتر مرکزی خود اقدام میکند که توانسته ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کند که رقم ناچیزی بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیشرفت کلی چهار خطه لردگان – ایذه را ۳۵ درصد اعلام میکند و یادآور میشود: در صورت تامین منابع مالی لازم این پروژه طی ۲ سال آینده زیربار ترافیک میرود.
او در خصوص اهمیت محور شهرکرد- بروجن – لردگان – ایذه به سمت اهواز به خبرنگار ایرنا میگوید: این محور جزو کریدورهایی است که مرکز را به جنوب کشور متصل میکند.
باقری میافزاید: مسافران و رانندگان ماشینهای سنگین برای رفتن به اهواز به جای اینکه از مسیر خرمآباد و الیگودرز بروند به دلیل مسافت کوتاهتر از سمت جاده لردگان – ایذه تردد میکنند به همین دلیل ترافیک در این محور سنگین است.
او ادامه میدهد: با توجه به ترافیک سنگین در محور شهرکرد- بروجن – لردگان – ایذه و افزایش روز افزون ترافیک در این محورها و همچنین وجود پیچهای خطرناک و نقاط پرحادثه و تبدیل جاده لردگان – ایذه از۲ بانده به چهاربانده ضروری است.
به گفته باقری، با به سرانجام رسیدن پروژه چهارخطه لردگان – ایذه میزان تصادفهای رخ به رخ و همچنین خطر سقوط به درهها کاهش مییابد و همچنین شرایط برای حمل و نقل ایمن و به صرفه در این مسیر فراهم میشود.
کلام آخر
آنچه از این نوشتار برمیآید این است که چهارمحال و بختیاری به واسطه کوهستانی بودن برای تامین زیرساخت به خصوص در بخش جاده نیاز ضروری دارد و برای به سرانجام رساندن طرحهای نیمه کاره به خصوص در بخش جاده نیازمند یک عزم ملی از سوی دولت چهاردهم است تا به این صورت مردم این استان هر روز شاهد از بین رفتن عزیزان خود در جادهها نباشند.
به گزارش ایرنا، شهرستانهای لردگان در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از مناطق در مسیر جادههای ترانزیتی کشور در فلات مرکزی است.
منبع