به گزارش ایرنا از روابط عمومی برنامه اکران، فصل چهارم از این برنامه با حضور مسعود فرجام کارگردان فیلم آذر هفت صبح، محسن بابایی نامزد سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی از جشنواره فیلم فجر و معرفی سریال روز شغال به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از اکران مدیا پخش شد.
کارگردان فیلم آذر هفت صبح در این برنامه گفت: طرح این اثر در آذر ۹۵ نوشته شد؛ پیش تولید را شروع کردیم و در نهایت آذر سال ۹۷ تولید این فیلم را آغاز کردیم. به دلایل مختلفی فیلم شرایط اکران نداشت ممیزی نداشتیم، اما حواشی دیگری وجود داشت که در نهایت پس از ۷ سال آذر هفت صبح را اکران کردیم.
فرجام ادامه داد: اثر در ۲۰ جلسه فیلمبرداری شد، اما در نهایت مجبور شدم خودم فیلم را فیلمبرداری کنم و قصه را از ابتدا غیرخطی نوشتم. فیلمبردار اوایل کار رفت و دست و بال من بسته شد. تصور نمی کردم قرار است فیلم پس از هفت سال اکران شود و هنوز کار کند.
وی با بیان اینکه پروانه فیلم ویدیویی است افزود: وقتی فیلمی چهره ندارد سینماگر علاقه ای به اکران عمومی ندارد از این رو هدفگذاری اول ما اکران در هنر و تجربه بود چون این گروه برای فیلمهایی از این دست مناسب است و فیلم در هنر و تجربه نمایش داده شد.
کارگردان فیلم آذر هفت صبح با اشاره به سبقه فعالیتهای خود در تدوین گفت: غیرخطی بودن این فیلم برای من یک تجربه بود و بیشتر درگیر چیدمان سکانسها در تایملاینها بودم و در مونتاژ هم برخی بخشها را تغییر دادم که کار زیاد غیرخطی نشود.
فرجام اضافه کرد: در پیش تولید سال ۱۳۹۵ فیلمنامه را رد کردند اما در نهایت توانستیم فیلم را بسازیم. یکی از ایرادات به فیلم آذر هفت صبح این بود چرا شخصیتها در تصادف با هم آشنا می شوند.
پرداختن به نسل زد در فیلم آذر هفت صبح
طهماسبی منتقد سینما نیز در برنامه اکران اظهار داشت: در سینمای دنیا به نسل زد زیاد پرداخته شده اما در سینمای ایران به این نسل پرداخته نشده است. آذر هفت صبح تلاش کرده از منظر این نسل به قصه خود نزدیک شود و به رغم اینکه فیلم هفت سال پیش تولید شده اما به نسل زد و دغدغه های امروز این نسل می پردازد.
وی با توجه به روایت غیرخطی داستان افزود: آذر هفت صبح در استفاده از این شیوه، رویکرد نوگرایانه و تجربه گرایانه را پیش رو گرفته است و شاید اگر روایت خطی بود اثر برای مخاطب عام، بیشتر قابل درک بود. پیام و محتوای فیلم این امکان را پدید میآورد که به سمت حرف تکراری و عامیانه برود، اما در نوشتن فیلمنامه سعی شده از این نگاه پرهیز شود.
این منتقد سینما با توجه به گرایش متفاوت نسل زد با جریان قالب در سینما گفت: به فیلم آذر هفت صبح نمیتوان واژه پیشگویانه داد اما اثر جسوری است؛ به هر حال در بخش پیوند پیرنگها مشکلاتی دارد و امیدوارم مسیری شود که به این نگاه بپردازیم.
صحنههای گریمخور از سینمای ایران حذف میشود
محسن بابایی گریمور سینمای ایران نیز در این برنامه اظهار داشت: در سینمای مدرن امروز، تنها گریمور نیست که طراحی می کند و کمپانی های بزرگ براساس سلیقه طراح، پروتزها را می سازند و نصب می کنند. در ایران به دلیل مشکلات مالی، گریمور هم آرایشگر است هم مو نصب میکند و مو می بافد پس تعریف گریم در ایران چیز دیگری است.
وی ادامه داد: تعریف تهیه کنندگان و کارگردانان اغلب از گریم حرفه ای نیست. ذهنیت این است که یک فردی بازی کند و فیلم بفروشد و کسی به بخش گریم فکری نمی کند. در ذهن آنان برای گریم هم بودجه ای تعریف نشده و گاهی در کشورهای دیگر ۵تا ۶ ساعت گریم اتفاق می افتد اما اگر در ایران بیشتر از نیم ساعت صرف گریم کنیم پروژه روی هوا می رود.
بابایی تاکید کرد: صحنههای گریمخور عموما از سینمای ایران حذف میشود تا هزینه ها کاهش یابد؛ از طرفی با بازیگرانی روبهرو هستیم که میگویند ما سر فیلمهای دیگر راکورد داریم تا گریم اتفاق رخ ندهد. در سینمای ایران گریم خاصی رخ نمی دهد زیرا تهیه کننده نمیداند چه چیزی می خواهد.
این گریمور سینمای ایران افزود: هنر سینما مبتنی بر اندیشه و خرد است؛ امروز این مولفهها در تولید و در سطح مسئولان سینمایی دیده نمی شود. یکبار به عنوان نماینده چهرهپردازان نزد مدیرکل توسعه و فناوری رفتم، اولین سوال او این بود که چهره پردازی چیست؟ او رشته تحصیلیاش در حوزه ساختمان بود و از وزارت کشور به ارشاد آماده بود و گفت تکلیف است که به اینجا آمده ام.
بابایی اضافه کرد: فهرست آثار کارگردانانی که در چهار سال اخیر اکران شده بررسی کنید، می بینید با چه اسامی روبهرو هستیم. در سینمای امروز کمتر به شخصیتها توجه میشود و بازیگران تصمیم می گیرند چگونه جلوی دوربین بروند. بازیگری که ۵۰ ساله است هنوز می خواهد نقش خانم ۲۰ تا ۳۰ ساله را بازی کند.
منبع