عوارض ۵ آزادراه افزایش یافت/ پیمایش خودروها تعیین‌کننده میزان عوارض


به گزارش ایرنا، عوارض این آزادراه‌ها در پنج سال گذشته افزایش نیافته بود و به گفته مسئولان سازمان راهداری درآمدهای آنها به هیچ عنوان کفاف نگهداری آزادراه‌ها را نمی‌داد.

به گفته «رضا اکبری» سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از دو سال پیش به‌روز رسانی این عوارض درخواست شده بود تا اینکه این مورد به شورای اقتصاد رفت و در آنجا نرخ جدید برای پنج آزادراه دولتی مصوب شد.

وی با اشاره به عوارض فعلی یک‌هزار و ۲۰۰ تومانی آزادراه تهران- قم که به صورت یکسان از کاربران جاده دریافت می‌شود، گفت: میزان عوارض پرداختی برای افرادی که تا فرودگاه امام یا کل مسیر تا قم را پیمایش داشتند یکسان بود؛ مساله‌ای که این عادلانه نبود و بر این اساس مقرر شده عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت شود.

سرپرست سازمان راهداری ادامه‌داد: در خوشبینانه‌ترین حالت حتی با این نرخ‌های جدید ۲هزار میلیارد تومان از این آزادراه‌ها که در مقایسه با نیاز فوری پنج هزار میلیارد تومانی ناچیز است.

وی خاطرنشان‌کرد: در این راستا بسته‌ای تهیه خواهد شد تا اضافه درآمدها صرف همین عمران و بهسازی همین آزادراه‌ها شود. همچنین تا ۳۰ درصد تخفیف برای افرادی که به طور دائم از این آزادراه‌ها استفاده می‌کنند در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا و به گفته مسئولان، هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها و هزینه‌های عمرانی در سال‌های گذشته چندین برابر شده، اما نرخ عوارض آزادراهی برای سال‌ها ثابت مانده و نیاز بود که متناسب با وضعیت آزادراه‌ها و هزینه‌ها متناسب سازی شود.

هزینه نگهداری آزادراه‌ها سالیانه پنج‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که شامل مواردی همچون نگهداری آسفالت، خط کشی، تعمیر تجهیزات، روشنایی حریم، نگهداری زمستانه و غیره است.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

شاخص بورس ۴۲ هزار واحد افت کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه کاهش ۴۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *