به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، یوسف خجیر؛ دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه بین المللی سوره، امروز دوشنبه، ۱۷ دیماه ۱۴۰۳ در ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی» اظهار داشت: اعتیاد به ابزارهای هوش مصنوعی شامل وابستگی عاطفی، وابستگی ارتباطی، صمیمیت مصنوعی، جایگزینی هوش مصنوعی به جای تعاملات انسانی و دوری از دنیای واقعی میشود.
وی با اشاره به ظرفیتهای هوش مصنوعی برای نسل آلفای ایرانی بیان کرد: ارتقای وضعیت آموزشی یکی از این ظرفیتهاست که شامل یادگیری نوین، تقویت بنیان های آموزشی، یادگیری چت بات، شخصی سازی آموزشی، دستیار اموزشی، بازی وارسازی همراه با آموزش میشود. همچنین هوش مصنوعی مهارت شناختی و مهارت شغلی نسل آلفای ایرانی را ارتقا میدهد. توانایی و ایجاد مهارت تفکر انتقادی، آشنایی با برنامهنویسی، شناخت حرفه های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و آشنایی با علوم رایانه و الگوریتم و مهندسی دادهها از دیگر مزیتهای بکارگیری هوش مصنوعی هستند.
خجیر درباره ویژگی نسل آلفا در عصر هوش مصنوعی گفت: آنها تمایل به یادگیری سریع دارند و خلاق و نوآور و ریسک پذیر و تنوع طلب هستند. این بومیان دیجیتال دائماً در مجازی سواد فناوری بالا دارند اما سواد رسانه ای آنها پایین است. ارتباط انسانی ضعیف و ارتباط مجازی قوی از دیگر ویژگیهای این نسل است.
منبع