سرنوشت پرداخت خسارت به مشترکان برق چه شد؟


به گزارش ایرنا از توانیر، آمار عملکرد پرداخت خسارت از محل بیمه خسارت مشترکان شرکت توانیر حاکی است تا پایان آذر امسال، بالغ بر ۱۱۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان بابت خسارت جانی و مالی وارد شده به لوازم برقی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار یا مسمومیت توسط شرکتهای بیمه‌گر پرداخت شده است.

همچنین تعداد ۲۶۳ پرونده به دلیل نقص مدرک در انتظار تکمیل مدارک قرار دارد.

پرونده‌های آماده پرداخت، شامل پرونده‌هایی است که در انتظار رضایت‌نامه و اعلام شماره شبا توسط خسارت‌دیدگان و مواردی نیز در انتظار تکمیل مدارک از جمله ارائه سند مالکیت و اجاره‌نامه توسط آنها است.

بیشترین پرداختی‌ها به ترتیب به توزیع برق آذربایجان شرقی با بیش از ۵ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان، توزیع برق اهواز با بیش از ۴ میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان و توزیع برق شمال کرمان با بیش از ۴ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان اختصاص دارد.

پیش از این مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق ادامه‌داد: خسارات وارده در حوزه برق حوادثی را در برمی‌گیرد که منجر به آتش‌سوزی، انفجار و یا مصدومیت ناشی از برق شود.

یاقوتی ادامه‌داد: بنابراین اگر در ساختمان و واحد مسکونی یک مشترک آتش‌سوزی اتفاق افتاد که منشأ آن تجهیزات برقی مانند اتصال سیم باشد، در قالب قرارداد بیمه قرار گرفته و خسارت پرداخت می‌شود.

نحوه دریافت خسارت قطع برق یا اتصالی شبکه

وی خاطرنشان‌کرد: اگر خسارت منشأ بیرونی و شبکه داشته و در اثر قطع برق یا اتصالی شبکه منجر به آسیب‌دیدگی تجهیزات برقی شود و به لوازم الکترونیکی مشترکان یک منطقه خسارت عمده و عمومی وارد کند، شرکت توزیع نیروی برق آن منطقه طبق روال آن شرکت‌ها خسارت مربوط را به مشترکان پرداخت می‌کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق درباره خساراتی که منشأ آن در درون ملک است، افزود: در این موارد بیمه فقط در صورت بروز آتش‌سوزی یا انفجار یا مصدومیت و پس از دریافت تأییدیه آتش‌نشانی و انجام بررسی‌های لازم، به مشترکان خسارت پرداخت می‌کند.

یاقوتی گفت: آتش‌سوزی لزوماً نباید در سطح گسترده‌ای باشد و حتی یک آتش‌سوزی کوچک که توسط مشترکان نیز مهار شود، در صورتی‌که در گزارش آتش‌نشانی منشأ برقی آتش‌سوزی ذکر شده باشد قابل‌استناد و ارائه به شرکت بیمه و دریافت خسارت خواهد بود.

وی با بیان اینکه صنعت برق خدمتگزار مردم است، اضافه‌کرد: همه ما در صنعت برق در تلاشیم تا آنجا که امکان‌پذیر باشد و قوانین به ما اجازه دهد به مشترکان کمک کرده و از بروز حادثه و خسارت به آنها جلوگیری کنیم.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: حوادث و اتفاقات شبکه در سامانه ثبت و ضبط می‌شود و در صورت تماس و گزارش خسارت پس از تشکیل پرونده و بررسی، اقدام لازم انجام می‌گیرد.

یاقوتی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های توزیع برق، بیمه مسئولیت مدنی دارند که در قالب آن نیز بیمه خسارات پرداخت می‌شود و درصورتی‌که مشترکان خسارت‌دیده با شرکت توزیع برق منطقه یا شهر خود به نتیجه نرسند، پرونده خسارت به سطح بالاتر که حوزه توانیر است ارجاع شده و مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه ممکن است وسایل برقی به دلیل مستهلک شدن و پایین آمدن کیفیت بر اثر قطع و وصل برق دچار خسارت شوند، به مشترکان برق توصیه کرد که از محافظ برق برای همه وسایل الکترونیکی استفاده کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: مشترکان برق در صورت بروز خسارت، به سامانه بیمه مشترکان به نشانی bime.tavanir.org.ir مراجعه و ثبت خسارت کنند.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

توسعه صنعت هوایی، موتور محرک گردشگری در برنامه هفتم توسعه

به گزارش ایرنا از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، حسین خانلری پیرامون صنعت هوایی و نقش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *