به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در جلسه کیفیتبخشی و ایجاد عدالت آموزشی که شامگاه شنبه برگزار شد، یکی از مهمترین مولفههای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس را آموزش درست به معلمان مبتنی بر الگوهای رفتاری عنوان کرد و گفت: اگر معلمان ما درست آموزش ببینند و بتوانند با رفتار و عمل خود و نه صرفا تدریس کتب درسی، صداقت، مسئولیتپذیری، کار تیمی، نقاد بودن و انتقاد پذیرفتن را به دانشآموزان یاد بدهند، گامی مهم در تحقق این هدف برداشته خواهد شد.
رئیس جمهور با تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، به نگاه خاص و ویژه امام خمینی (ره) به نهاد مدرسه اشاره کرد و افزود: امام (ره) در وصیتنامه خود نسبت به طمع دشمنان به مدارس و دانشآموزان صریحا هشدار دادهاند و اگر ما در طول این سالها به وصیت ایشان عمل میکردیم و نظام تعلیم و تربیت در کشور را جدی گرفته بودیم، جوانان و نوجوانان ما به جای پروراندن سودای مهاجرت در فکر و ذهن خود، ایفای نقش برای حل مشکلات کشورشان را به عنوان یک هدف دنبال میکردند. لذا گام مهم دیگر در ارتقای کیفیت آموزش تعریف فعالیتهای اجتماعی برای دانشآموزان و دغدغهمندی آنها برای حل مشکلات مردم و کشور است.
پزشکیان در ادامه تحول در نظام مدیریت آموزش به عنوان یکی دیگر از ارکان مهم کیفیتبخشی آموزشی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در این راستا باید ساختار و برنامهای برای تحول در نگرش و بینش مدیران مدارس در همه استانها و شهرستانها ایجاد و تدوین شود و در این برنامه نیز حتما از طرح و ایده مدیران و معلمان به عنوان صاحبان و مجریان فرآیند تحول استفاده شود. این ساختار و برنامه پس از ایجاد و تدوین، در ایام ماه مبارک رمضان که ماه تحول و خودسازی است و تحول در محیط کار نیز یکی از جلوههای آن است، به اجرا در خواهد آمد.
رئیس جمهور همچنین بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان مدارس در کیفیتبخشی آموزش را خواستار شد و اظهار داشت: مهمترین مسئله برای ما در کیفیتبخشی به آموزش، ارائه خدمات آموزشی خوب و مطلوب به دانشآموزانی است که تا کنون از چنین خدماتی محروم بودهاند یا به آنها کمتوجهی شده است؛ ما میخواهیم تبعیض در آموزش را از بین ببریم و این هدف را نیز محقق خواهیم کرد.
در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای کیفیت آموزشی از جمله در زمینه تحول در کلاس درس با آموزش معلم، تحول در روشهای تدریس و چیدمان کلاس، ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه و استفاده از نرمافزارها و فناوریهای نوین در آموزش ارائه شد.
همچنین آخرین اقدامات انجام شده در شهرستان قدس به عنوان پایلوت توسعه فضاهای آموزشی و کیفیتبخشی آموزش کشور مورد بررسی قرار گرفت.
منبع