به گزارش روز سهشنبه گروه علمی ایرنا از سازمان امور دانشجویان؛ سعید حبیبا در نشست دبیران مناطق مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان گفت: سلامت مهمترین مساله در میان نسل بشر و دین مبین اسلام است و موضوع سلامت مورد توجه تمام مذاهب و ادیان قرار دارد و دین اسلام نیز به طور ویژه به همه ابعاد آن همچون سلامت جسم و روان پرداخته است.
معاون وزیر علوم، دانشجویان را آیندهسازان کشور خواند و تصریح کرد: سلامت دانشجویان مهمترین موضوع در آموزش عالی کشور و دانشگاهها محسوب میشود به همین منظور نقش مراکز مشاوره، مراکز بهداشت و درمان نیز در دانشگاهها بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: دانشجویان پس از پایان دوران تحصیل در مشاغل مختلف به فعالیت خواهند پرداخت، در این صورت اگر توجه کافی به موضوع سلامت آنها در دوران تحصیل انجام نشود ممکن است با انواع مشکلات جسمانی و روانی فارغالتحصیل شوند که برای آینده کشور بسیار آسیبزا خواهد بود.
رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: برخی از دانشگاهها توجه کافی به حوزه سلامت جسم و روان ندارند به طوری که ساختاری را برای مراکز مشاوره، سلامت و بهداشت در دانشگاه درنظر نگرفتهاند به همین منظور باید با حمایت و نظارت صحیح این مراکز ساختارمند شوند.
حبیبا رعایت اصول علمی در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، مشاورهای و استانداردهای ملی و بینالمللی در مراکز بهداشت و مشاوره را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: برخی از دانشگاهها توجهای به مقوله HSE «سلامت، ایمنی و محیط زیست» ندارند که امیدواریم با توافق مشترک که با سایر واحدهای مرتبط مانند معاونت پژوهشی وزارت علوم انجام شد، خط مشی واحدی برای این سیستم (HSE) در وزارت علوم تدوین و اجرا شود.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: هیچ واحدی در دانشگاهها به اندازه مراکز مشاوره و سلامت با همکاری معاونت آموزشی نمیتواند به مسائلی که سبب مشکلات تحصیلی دانشجویان میشود، رسیدگی کند به همین منظور وظیفه خطیری بر دوش مراکز مشاوره و سلامت گذاشته شده است.
معاون وزیر علوم توجه ویژه به کانون همیاران سلامت جسم و روان در پویاسازی فعالیتهای سلامتمحور اشاره کرد و گفت: همیاران سلامت به خوبی میتوانند با بدنه دانشجویی ارتباط برقرار کرده و به ما کمک کنند تا به اهداف خود دست یابیم.
حبیبا بر ارائه درس مهارتهای زندگی در ترم اول تحصیلی دانشجویان تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی دانشگاهها درس مهارتهای زندگی را در ترمهای آخر تحصیلی دانشجویان ارائه میکنند در صورتی که ارائه این درس در آغاز ورود دانشجویان به دانشگاه موجب ارتباط مراکز مشاوره با دانشجویان خواهد شد و برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر بسیار موثر است.
معاون وزیر علوم ابراز امیدواری کرد تا با همفکری و تشریک مساعی در این جلسات بتوان تدابیری را اتخاذ کرد که سبب توسعه سلامت جامعه دانشجویی شود.
منبع