حوالی جمهوری؛ نمایشی دغدغه‌مند/ قابی از اعتراض‌های گذشته

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، جمهوری، کوچه لاله بن بست ۶، شاید یک نشانیِ آشنا برای خیلی‌ها باشد. نگاهی هنرمندانه توسط کارگردان به آنچه در آن روزها افتاد و حقیقتی را فاش کرد که شاید پاسخ بسیاری از شک و ظن‌هایی باشد که برای خیلی‌ها هنوز سوال است.

داستان از این قرار است: تعدادی جوان در یک ماشین ون که توسط عده‌ای که خود را مامور می‌خوانند بازداشت شده‌اند، نشسته‌اند. چند پسر و چند دختر جوان. تک به تک از آنها بازجویی می‌شود تا این که توسط یکی از آنها رازی فاش می‌شود. در واقع او پنهانی به میان جوانان بازداشت شده آمده بود و آنهایی هم که بازجویی می‌کردند، مامور نبودند بلکه در لباس مامور در پی اخاذی از جوانانی بودند که اعتراض‌هایی داشتند.

حوالی جمهوری؛ نمایشی دغدغه‌مند/ قابی از اعتراض‌های گذشته

با نگاهی بی‌طرفانه به اعتراض‌ها، کارگردان حوالی جمهوری روایت‌وار نقل می‌کند از حادثه آن روزها. حمیدرضا شهامتی کارگردان حوالی جمهوری می‌گوید: قصد داشتم به بحث اعتراض مردمی که معترض هستند بپردازم و کلیت کار در این باره است.

او افزود: ایده‌ای بود که چندی پیش به ذهنم آمد و با توجه به جو سیاسی و اجتماعی حاکم و اعتراض‌هایی که بوده تلاش کردیم به این سمت برویم که راجع به آن کار کنیم. هر چند که شرایط، خیلی سخت بود اما توانستم مجوز بگیرم و اجرایم را به تئاتر فجر بیاورم.

حوالی جمهوری؛ نمایشی دغدغه‌مند/ قابی از اعتراض‌های گذشته

شهامتی با اشاره به آغاز نوشتار متن کار به طور مشترک با ابوالفضل حسینی‌پور از مرداد امسال و حدود ۴۵ روز تمرین گفت: از اواخر شهریور تمرین‌ها شروع شد و در جشنواره استانی هم شرکت کردیم که برگزیده استانی هم شدیم و به جشنواره اصلی آمدیم.

او درباره تکثر آثار استانی راه یافته به جشنواره امسال تئاتر فجر افزود: اتفاق خوشحال کننده‌ای بود که امسال با این دید پیش رفتند و جشنواره امسال با رویکرد استانی دیده شد. این یک امتیاز بزرگی برای بچه‌های استان‌ها بود تا به پایتخت بیایند و اجرا کنند که اتفاق خوبی برای آنها محسوب می‌شود.

شهامتی درباره چالش‌های کار هم گفت: من برای اجرای این کار سالن مناسبی نداشتم. برخی مواقع هم اتفاق‌های مثبتی هست مثلا در شهرستان، پیش‌رفت کارها خوب اما مهم مساله امکانات است. در یزد سالن صرفا برای تئاتر داریم اما سالن‌هایی هم هستند که با دیگر فعالیت‌ها مشترک است.

او در عین حال خاطرنشان کرد: حوالی جمهوری، دغدغه‌مند است. ما واقعا سعی کردیم با نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به خیلی اتفاق‌ها به آن بپردازیم. هر دو طرف را در نظر گرفتیم. نه این که صرفا با این دید پیش بروم بلکه سعی کردم چنین نگاهی داشته باشم.با نگاهی بینابین به این بپردازم که آسیب‌‎های اجتماعی و رواشناختی آن چیست.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

از «کِرِشِن‌دو» تا «پرفورمنس» در زیرزمین خانه هنرمندان ایران

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مشاور رسانه‌ای پروژه، نمایش «کِرِشِن‌دو» به نویسندگی پویا ‌سعیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *