رئیس قوه قضاییه سیزدهم آذر ۱۴۰۳، بخشنامهای صادر کرد که در آن به وضوح اعلام گردید تصمیمات و آرای هیاتها و کمیتههای دانشگاهی و آموزشی از جمله هیاتهای امنا، هیاتهای ممیزه، هیاتهای انتظامی اساتید و دیگر مراجع مرتبط از دایره صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج شد.
تصمیمات دانشگاهی و تحول در نظام قضایی: یک نگاه تاریخی
نظام تصمیمگیری در دانشگاهها و مراکز علمی همواره در تقاطع سیاستهای دولتی، قضایی و اجرایی قرار داشته است. در گذشته، بسیاری از تصمیمات از جمله جذب اعضای هیات علمی، تأسیس کمیتههای انضباطی، نحوه پذیرش دانشجو و حتی ارزیابیهای علمی تحت نظارت یا بررسیهای قضایی قرار داشتند. دیوان عدالت اداری به عنوان مرجعی برای رسیدگی به اعتراضات و دعاوی نسبت به این تصمیمات عمل میکرد.
اما تصمیم اخیر در راستای تقویت استقلال دانشگاهها و حذف نظارت قضایی مستقیم بر برخی از این تصمیمات، دگرگونی اساسی را در شیوه تعامل نهادهای دانشگاهی و قضایی رقم زده است. این تحول، فارغ از نگرانیهایی که در مورد عدم نظارت قضایی در برخی امور بهوجود آورده، میتواند به ایجاد فضایی آزادتر و مستقلتر برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی کمک کند.
اهمیت استقلال دانشگاهها و فضای علمی
در دنیای امروز، استقلال دانشگاهها و مراجع تصمیمگیری در امور علمی و پژوهشی امری ضروری است. یکی از نکات بارز این بخشنامه، تأکید بر استقلال نهادهای دانشگاهی در تصمیمگیریهای کلیدی همچون جذب اعضای هیات علمی، تصمیمات انضباطی و برنامههای علمی است. استقلال این نهادها موجب تقویت نظام آموزشی و پژوهشی کشور میشود و به دانشگاهها این امکان را میدهد تا بهطور مستقل و بدون دخالت مراجع قضایی، تصمیماتی متناسب با نیازهای علمی و آموزشی خود اتخاذ کنند.
این استقلال در چارچوب شفاف و قابل نظارت میتواند بستری را برای رشد علمی، ارتقای سطح پژوهشها، جذب استعدادهای جدید و تقویت کیفیت آموزش فراهم آورد. بنابراین، اتخاذ چنین تصمیمی در راستای خودکفایی و استقلال علمی کشور در سطح جهانی، تصمیمی کاملاً بهجا و ضروری به نظر میرسد.
مزایای تصمیم اخیر و کاهش بار قضایی
یکی از مزایای عمده تصمیم اخیر، کاهش بار قضایی و جلوگیری از انباشت پروندههای غیرضروری در دیوان عدالت اداری است. بسیاری از دعاوی و اعتراضات که بهطور سنتی در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار میگرفت، بهویژه در حوزههای آموزشی و دانشگاهی، در حال حاضر دیگر نیازی به بررسی در محاکم قضایی ندارند. این موضوع به نهادهای قضایی اجازه میدهد تا تمرکز خود را بر مسائل قضایی دیگر معطوف کنند و از روند رسیدگی به موضوعات تخصصی و روزمره در دانشگاهها و مراکز آموزشی جلوگیری نمایند.
برای جلوگیری از سوءاستفاده از استقلال تصمیمات دانشگاهی، پیشنهاد میشود که نهادهای دانشگاهی باید سیستمهایی شفاف و پاسخگو برای رسیدگی به اینگونه موارد ایجاد کنند. این سیستمها میتوانند از بروز نارضایتی و تضییع حقوق دانشگاهیان و دانشجویان جلوگیری کنند و اعتماد عمومی به فرآیندهای دانشگاهی را تقویت کنند.
بخشنامه اخیر قوه قضاییه، تحولی مهم در سیستم قضایی و آموزشی کشور ایجاد کرده است. این تغییر، در عین حال که بر استقلال دانشگاهها تأکید دارد، به نیازمندیهای جدید در زمینههای نظارتی و رسیدگی به اعتراضات نیز اشاره دارد. در راستای تکمیل این تغییرات، پیشنهاد میشود که دانشگاهها بهطور فعال و سیستماتیک، ظرفیتهای داخلی برای رسیدگی به مسائل شکایات و اعتراضات دانشجویان و اساتید را تقویت کنند. همچنین، دولت و نهادهای قضایی میتوانند در قالب برنامههای حمایتی، از توسعه سازوکارهای داخلی دانشگاهها برای بررسی این مسائل حمایت کنند.
این تصمیم، با همه مزایا و چالشهایی که به همراه دارد، میتواند گام مهمی در جهت بهبود فضای علمی و آموزشی کشور باشد. تحقق این هدف، نیازمند همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف است تا بهطور همزمان استقلال دانشگاهها و حفظ حقوق شهروندان و دانشجویان تأمین شود.
منبع