جاده‌های ناایمن؛ مهمترین زیرساخت سمنان نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران، گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است.

به دلیل این مختصات سالانه میزبان نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر است و همین ویژگی‌ها ضرورت ایمن‌سازی محور تزانزیتی اتصال شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور در محدوده استان سمنان، به عنوان یک طرح عام‌المنفعه را دوچندان می‌کند.

۲ کشته در هر سه روز در جاده‌های سمنان

طبق گزارش پزشکی قانونی سمنان ۲۹۴ نفر از فروردین ۱۴۰۳ تا پایان دی ۱۴۰۳ (طی ۳۰۶ روز) در جاده‌های استان بر اثر تصادفات جاده‌ای جان‌باختند، به بیان دیگر، در هر سه روز ۲ مرگ در تصادفات.

آمار تامل برانگیزی که ضرورت توجه به ارتقای ایمنی راه‌های این استان را دوچندان می‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش پنج درصدی تلفات حوادث رانندگی از فروردین تا دی ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در این استان خبر داد.

جاده‌های ناایمن؛ مهمترین زیرساخت سمنان نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم

سیروس حسنی افزود: از مجموع تلفات حوادث رانندگی فروردین تا دی ۱۴۰۳ در استان سمنان ۲۰۳ مرد و ۹۱ زن بودند و بیشترین تلفات حوادث رانندگی(با ۲۴۶ مورد) در جاده‌های برون‌شهری و پس از آن ۳۰ مورد در مسیرهای درون‌شهری و ۱۸ مورد در جاده‌های روستایی گزارش شد.

وی گفت: پنج‌هزار و ۳۹۶ مصدوم حوادث رانندگی از فروردین ۱۴۰۳ تا دی به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کردند که از این تعداد سه‌هزار و ۵۹۷ نفر مرد و یک‌هزار و ۷۹۹ نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی سمنان گفت: مصدومان حوادث رانندگی از فرودین ۱۴۰۳ تا دی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲، کاهش ۹ درصدی داشت.

جاده‌های ناایمن؛ مهمترین زیرساخت سمنان نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم

تکمیل طرح ملی آزادراه حرم تا حرم در محدوده سمنان نیازمند ۱۴۰ هزار میلیارد ریال

آزادراه حرم تا حرم از جمله طرح‌های عام المنفعه است که تکمیل این طرح نقشی مهم در کاهش تصادفات دارد، چرا که حدود ۶۵۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران – مشهد از استان سمنان عبور می‌کند.

به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۷ میلیون مسافر از جاده‌های استان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

آزادراه حرم تا حرم در قطعه قم به گرمسار اکنون فعال شد و قطعه دوم آن شامل محدوده گرمسار- سرخه و سرخه- سمنان در دست ساخت است.

ساخت آزادراه حرم تا حرم در محدوده استان سمنان، در قالب مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با وزارت راه و شهرسازی در جریان است. طول این محور در محدوده استان سمنان(گرمسار – سمنان) بیش از ۱۱۴ کیلومتر و تکمیل آن نیازمند بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است و تا کنون بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال در محدوده حوزه استحفاظی استان سمنان برای اجرای این طرح هزینه شد.

جاده‌های ناایمن؛ مهمترین زیرساخت سمنان نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم
آزادراه حرم تا حرم در محدوه سمنان در دست ساخت

باند دوم در قالب سه قطعه در دست ساخت است که قطعه نخست ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم ۶۱ کیلومتر و قطعه سوم بیش از ۲۳ کیلومتر است.

آن‌طور که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده‌اند، به شرط تامین مالی، ۳۶ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم به زودی افتتاح می‌شود. همچنین بهره‌برداری از ۲۴ کیلومتر انتهایی قطعه دوم تا سال ۱۴۰۴ به شرط تامین مالی در دستور کار قرار دارد.

طبق آخرین گزارش‌ها پیشرفت طرح ساخت در قطعه نخست به طول ۳۰ کیلومتر ۶۱ و هشت دهم درصد، قطعه دوم به طول ۶۱ کیلومتر بیش از ۴۳ درصد و قطعه سوم ۲۰ و ۵۷ صدم درصد است.

۱۰ هزار میلیارد ریال فاصله تا تکمیل جاده سمنان- فیروزکوه

از دیگر جاده‌های مهم و حادثه‌خیز سمنان محور سمنان- فیروزکوه راه ارتباطی سه استان سمنان- تهران و مازندران، معروف به «جاده مرگ» است.

جاده نیمه تمامی که یکی از محورهای ارتباطی مهم استان‌های مرکزی با شمالی کشور محسوب می‌شود و با وجود تردد قابل توجه وسایل نقلیه در سال‌های گذشته، به دلیل رفع نشدن مشکلات زیرساختی و فنی، خطرناک، حادثه‌آفرین و ناایمن است و نباید از نسبت دادن عنوان «جاده مرگ» به این محور تعجب کرد.

ارتقای ایمنی این مسیر در گرو تامین ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و همراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تکمیل طرح دوبانده‌سازی آن است.

جاده‌های ناایمن؛ مهمترین زیرساخت سمنان نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم
جاده سمنان – فیروزکوه

عملیات بهسازی و تکمیل و دوبانده کردن محور سمنان-فیروزکوه در حوزه استحفاظی استان سمنان به طول ۳۷ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ کیلومتر انتهایی این محور به بهره‌برداری رسید.

عملیات احداث باند دوم در ۲۷ کیلومتر باقی مانده حوزه استحفاظی استان سمنان از سال ۱۴۰۰ به کارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و پیمانکاری شرکت ملی ساختمان آغاز شد و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست ساخت است.

نکته قابل توجه در مورد اجرای این طرح اتخاذ پیمانکار دست دوم توسط شرکت ملی ساختمان است که این پیمانکار ظرف ۲ ماه اخیر اقدام‌های گسترده راه‌سازی بعد از پلیس راه افتر را در دست انجام دارد و جانی دوباره به اجرای این طرح داده است.

با تلاش استاندار سمنان و پیگیری راه و شهرسازی استان ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تکمیل طرح جاده سمنان- فیروزکوه اختصاص یافت و در انتظار تزریق اعتبار به حساب پیمانکار است.

طبق آنچه هدف‌گذاری طرح توسط راه و شهرسازی استان عنوان شد باید ۱۰ کیلومتر پایانی از ۲۷ کیلومتر با تامین اعتبار کافی تکمیل و سپس عملیات احداث ۱۷ کیلومتر باقی مانده آغاز شود. اکنون برای تکمیل این ۱۰ کیلومتر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا، تکمیل آزاد راه حرم تا حرم و محور سمنان – فیروزکوه به منظور افزایش کیفیت تردد و رفع گره‌های ترافیکی ضرورت این روزهاست که که تسریع در تکمیل طرح و پرهیز از اقدامات لاک‌پشتی موجی از امیدافزایی و رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

نظارت هوایی بر ساخت و سازهای کرمان به کجا انجامید؟

به گزارش ایرنا، ساخت و ساز غیرمجاز که به اذعان بسیاری از مسئولان و کارشناسان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *