به گزارش ایرنا، مَکُران، با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران، به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی و تجاری کشور شناخته میشود، این منطقه با سواحل طولانی، بندر چابهار و ذخایر طبیعی فراوان، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.
در این راستا، رئیسجمهور دولت چهاردهم با اتخاذ چندین گام اساسی و مؤثر، تلاش دارد تا مَکُران را به یکی از قطبهای اقتصادی و توسعهای ایران تبدیل کند.یکی از مهمترین برنامهها برای توسعه مَکُران، توجه ویژه به زیرساختهای حمل و نقل است، این پروژهها به عنوان حلقههای ارتباطی مهم، میتوانند نقش به سزایی در تسهیل حملونقل کالا و مسافر و جذب سرمایهگذاریهای خارجی ایفا کنند.
سواحل مَکُران دارای ظرفیت ترانزیتی قابلتوجهی برای هند و چین جهت تجارت دریایی با روسیه و کشورهای اروپایی است.
اهمیت منطقه مَکُران برای اولینبار توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ مطرح شد، از آنزمان توسعه سواحل مَکُران همواره مطرح بوده و همه مسوولان هم به این موضوع پرداختهاند
اهمیت منطقه مَکُران برای اولینبار توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ مطرح شد، از آنزمان توسعه سواحل مَکُران همواره مطرح بوده و همه مسوولان هم به این موضوع پرداختهاند و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن، مورد بررسی قرار گرفته است.
در حال حاضر در سواحل مَکُران برنامههای دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام بوده، در عین حال شهریور ۱۴۰۱ بود که سیاستهای کلی برنامه هفتم از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاستهای کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیتهای بالفعل و بالقوه و اجرائی ساختن موارد برجستهی آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی تاکید شده بود.
با این تفاسیر از آنجاییکه سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ها، حماسه ها، کانون گردهمایی شهرنشینی و پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و گذرگاه کاروان های بزرگ بازرگانی از جمله راههای زمینی و دریایی جاده ابریشم بوده سواحل مَکُران نیز از اهمیتی بالا و استراتژیک برخوردار است زیرا قرار گرفتن این منطقه در آغاز راه های زمینی از روزگاران کهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه ای داشته است.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول کریدور ساحلی جنوب یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور یکهزار و ۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.
در این راستا۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده که در چهار سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً چهار خطه تبدیل شده، و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مَکُران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.
کریدور ساحلی جنوب؛ مهمترین کریدور و راهگذر در حال ساخت
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آیین این بهره برداری در خصوص این پروژه و سایر اقداماتی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال انجام است، گفت: تلاش کردیم تا راه هایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته میشوند، هم اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و پنج طرح نیز شرقی-غربی است.
محمدرضا کدخدازاده با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع می شود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد. در حال حاضر قسمت هایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست.
یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است
وی ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت بوده در حال ارتقا به راه اصلی و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود، این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر بوده که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری های رییس جمهور و سرکار این محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.
وی شاخص ترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر امروز بهره برداری می شود و برنامه ریزی کرده ایم تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.
کدخدا زاده گفت: پیش بینی کرده ایم تا ۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در سیستان و بلوچستان تا دولت چهاردهم تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
وی از دیگر محورهای حائز اهمیت را در این مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و افزود: این مسیر حدود ۶۴۰ کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه ریزی کرده ایم تا در اولین فرصت پیمان سپاری ها انجام شود. تاکنون نزدیک به ۴۰ کیلومتر از این مسیر پیمان سپاری شده است و ۱۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال تکمیل این مسیر به ۲۰ کیلومتر می رسد.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: در این محور خاش-ایرانشهر صعب العبور است.
وی از احداث مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان سخن گفت و افزود: این مسیر ریلی نیز جزو کریدور است که طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و ۵۰ درصد آن در سه سال گذشته انجام شد و ۲۴ کیلومتر آن نیز در حال اجراست.
منبع