توهم و تکثیر در آثار وازارلی؛ از آرم رِنو تا اثر هنری

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای هنرهای زیبای بروکسل، ویکتور وازارلی ( Victor Vasarely) معتقد است: برای من مهم نیست که کارم در یک کاتالوگ لوکس یا روی کاشی‌های آشپزخانه تکثیر شود. هنر باید به میل خود تکثیر شود. من طرفدار مالکیت خصوصی خلقت هنری نیستم.

وازارلی را خالق «الفبای زیبایی» با چندوجهی‌های متقارن متشکل از مربع‌های رنگی می‌شناسند که زبانی همه‌فهم را وارد زیبایی‌شناسی کرد و به «فولکلور سیاره‌ای» شهرت یافت.

یکی از آثار وازارلی (۱۹۰۶–۱۹۹۷) شامل سه کره درون نقش‌های مکعبی با مربع‌های مشکی، زرد، صورتی و فیروزه‌ای و با امضای هنرمند، در یک تارنمای حراج آثار هنری به فروش گذاشته شد. بهای این اثر در ابعاد ۶۷ در ۶۷ سانتی‌متر، یک هزار تا یک‌هزار و ۲۰۰ یورو است.

توهم و تکثیر در آثار وازارلی؛ از تبلیغات تا اثر هنری

او کار خود را با باهاوس مدرسه معماری آلمان که نامش با هنر مدرن اروپا گره خورده است آغاز کرد.

آثار این هنرمند محبوب بخش ثابتی از موزه‌های بزرگی چون مرکز پمپیدو (Pompidou) پاریس تا موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو (SFMOMA) را تشکیل می‌دهد.

او که شاید مشهورترین اثرش طراحی لوزی مشهور خودروی فرانسوی رنو است، در دهه ۶۰ میلادی از فروش آثارش در حوزه تبلیغات امرار معاش گرده است.

آثار او که با صفات روانگردان، توهمی و انتزاعی توصیف می‌شود در زمینه‌‎های مختلفی از جلد کتاب تا نمای مرکزی یک رادیو به کار گرفته شده است.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

«زخمِ کاری: مجازات»؛ پایان تلخ یا معجزه‌ای دوباره؟

نتوانستم در منابع انگلیسی و ایتالیایی و حتی ترکی، معنی «اتللو» را پیدا کنم؛ نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *