به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، چشمداشت «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا به کانال پاناما بهعنوان یکی از شریانهای دریایی کلیدی که حدود پنج درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده، این آبراهه بیناقیانوسی را در کانون توجهها قرار دادهاست.
این کانال در تنگه پاناما، باریکترین قسمت آمریکای مرکزی قرار دارد و بیش از ۸۰ کیلومتر امتداد دارد. برخلاف کانال سوئز که تمام طول خود را در سطح دریا میگذراند، کشتیهایی که از کانال پاناما عبور میکنند از طریق قفل بالا و پایین میروند. این قفلها کشتیها را تا ۲۶ متر بالا و پایین میبرند تا از اختلاف ارتفاع میان دو اقیانوس عبور کنند.
ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد کنترل کانال پاناما را پس بگیرد و از همین حالا خبرنگاران و رسانههای کاخ سفید مامور تبلیغات و ایجاد بحرانی ضدچینی شدهاند که به نظر میرسد هدفش ایجاد ترس از تکرار تهاجم نظامی آمریکا در سال ۱۹۸۹ است.
بر خلاف ادعای ترامپ همه میدانند که هیچ نشانهای از نفوذ چین در این کانال و کنترل آن وجود ندارد و حتی مدیران کانال پرداخت اضافی کشتیهای آمریکایی را تکذیب میکنند.
«ایلیا اسپینو دی ماروتا» ، معاون اداره کانال پاناما، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ از مقامات این کشور خواست که خودشان بیایند و ببینند که چنین ادعایی صحت ندارد و همه چیز در شفافیت کامل اداره میشود. شاید سفر منطقهای «مارکو روبیو» ، وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آمریکا لاتین نیز در راستای همین صحبتهای مدیر پانامایی باشد. هرچند بازدید احتمالی روبیو از کانال هنوز تایید نشده است.
ماروتا در سخنانی گفت که کانال به طور کامل توسط پاناماییها اداره و هیچ نهاد چینی در این کار دخالت ندارد.
اظهارنظرهای صورت گرفته توسط مقامات فعلی و سابق پاناما و همچنین تحلیلگران، فعالان و ناظران حقوق بشر، واضح است که این کشور با ۴.۵ میلیون نفر در جنوبیترین نقطه آمریکای مرکزی نفس خود را حبس کرده است و تلاش میکند بفهمد ترامپ چه میخواهد و چگونه میخواهد و برای رسیدن به این خواستهها چقدر هزینه خواهد کرد.
ترامپ گفته است که توسل به نیروی نظامی برای تصاحب کانال پاناما یا ضمیمه کردن گرینلند را رد نمی کند و حتی فایننشال تایمز روز جمعه گزارش داد که او با نخست وزیر دانمارک در مورد ادعاهای آمریکا در مورد گرینلند مشاجره تلفنی شدیدی داشته و وضعیت سیاسی در دانمارک بحرانی گزارش شده است. در پاناما، کشوری با اقتصاد دلاری و آشنایی با امپریالیسم آمریکا، نیز وضعیت سیاسی جالب نیست ولی هنوز هم کمتر کسی انتظار یک لشکرکشی را دارد، اما اجبار اقتصادی یک تهدید واقعی برای این کشور است.
به گزارش ایرنا، از زمان ساخت کانال پاناما و در بیشترِ سالهای قرن بیستم، مدیریت کانال به طور کامل در دست آمریکا بود.
در سال ۱۹۷۷، «عمر توریخوس» (Omar Torrijos) رهبر سیاسی وقت پاناما و «جیمی کارتر» رئیسجمهوری وقت آمریکا، «توافقنامه توریخوس-کارتر» را امضا کردند که به موجب آن واشنگتن متعهد شد که کنترل کانال را به پاناما منتقل کند.
این کانال از سال ۱۹۹۹ توسط کشور پاناما و «اداره کانال پاناما» (ACP) مدیریت میشود.
چرا کانال پاناما برای آمریکا اهمیت زیادی دارد؟
۴۰ درصد از مجموع ترافیک سالانه کانتینرهای آمریکا از کانال پاناما میگذرد؛ ارزش سالانه محمولههای آمریکا از طریق کانال پاناما به حدود ۲۷۰ میلیارد دلار میرسد.
به گفته «ریکائورته باسکِس مورالس» (Ricaurte Vásquez Morales) مدیر اداره کانال پاناما، ایالات متحده مشتری اصلی این مسیر دریایی با ۷۳ درصد از مجموع ترافیک کانتینرهای عبوری است.
خشکسالی باعث افزایش هزینههای اضافی برای بهره برداری از این کانال شده و این موضوع، خشم «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا را برانگیخته است.
ترامپ در ماه دسامبر گذشته (اوایل دی ماه) گفت که اگر اصول توافق رعایت نشود، واشنگتن خواستار بازگرداندن کانال به طور کامل خواهد شد.
ترامپ همچنین مدعی شد که این کانال در واقع توسط چین مدیریت میشود و این اتهام توسط دولت پاناما رد شد.
«خوسه رائول مولینو» رئیسجمهوری پاناما با رد ادعاها و تهدیدهای ترامپ اطمینان داد که «هر متر مربع از کانال پاناما و مساحت مجاور آن متعلق به این کشور است و همچنان خواهد بود».
رئیس جمهوری آمریکا پس از تحلیف خود در ۲۰ ژانویه (یکم بهمن) بار دیگر بر قصد خود برای بازپس گیری کنترل کانال پاناما تاکید کرد.
منبع