بین‌المللی‌سازی آموزش عالی با نهادینه کردن مفهوم بازاریابی میسر می‌شود


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان امور دانشجویان، عباس قنبری در نشستی به ۲ ماموریت کلان کمی و کیفی سازمان امور دانشجویان در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: در بخش کمی تا پایان سال ۱۴۰۷ باید ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی جذب کرد و در بخش کیفی نیز موضوع مرجعیت علمی که رسالت بسیار بزرگی است، نیاز به مشارکت همه دستگاه ها اعم از آموزش عالی و دیگر نهادهای مرتبط دارد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان این را هم گفت که موضوع بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجویان خارجی تاکنون بر اساس موج اول بین‌المللی‌سازی حرکت کرده است و اکنون در حال تجربه آن هستیم که کشورهای جهان در ارتباط با بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجوی خارجی تجربه کرده‌اند و این موضوع ما را به اهداف کمی و کیفی مطرح شده در برنامه هفتم توسعه نمی رساند. بنابراین برای رسیدن به اهداف مذکور به گذار از دوره موج اول بین‌المللی‌سازی و ورود به موج‌های دوم و سوم بین‌المللی‌سازی هستیم.

وی معتقد است که نباید کیفیت و اعتبار آموزش عالی را فدای اهداف کمی کرد و در عین حال سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی جذب دانشجویان بین‌المللی باید به چند موضوع مهم ورود کند که یکی از آنها، مفهوم بازاریابی در جذب دانشجویان خارجی به عنوان یک اولویت مهم است.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان به دلالت های مفهومی و عینی بازاریابی اشاره کرد و گفت: اگر آموزش عالی کشور بخواهد به سمت بین‌المللی‌سازی حرکت کند باید ابتدا مفهوم و اندیشه بازاریابی را در نهاد دانشگاه‌ها نهادینه و بر اساس آن مفهوم و دلالت‌های کاربردی آن اقدام شود.

دانشگاه های ایران فاقد دپارتمان بازاریابی

قنبری به مطالعه بیش از صد دانشگاه خارجی در مناطق مختلف جهان، گریزی زد که در بسیاری از این دانشگاه ها بخش سازمان یافته بازاریابی یکی از بزرگترین دپارتمان های آنها محسوب می شود، درحالی که ما در هیچ یک از دانشگاه های کشورمان آن را نداریم.

وی افزود: راه‌اندازی دوره‌های آموزشی برخط در مقاطع تحصیلی مختلف یکی دیگر از سیاست‌ها برای ورود به موج جدید بین‌المللی‌سازی است و برگزاری این دوره‌ها با شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌ها آغاز شد و این تجربه خوبی است که در دانشگاه ها شکل گرفت و می‌توان با استفاده از آن تجربه، این دوره‌های آموزشی را در مقاطع آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری راه‌اندازی و به کشورهای هدف ارائه کنند.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده صنعت آموزش برخط تا سال ۲۰۳۰ یک چشم اندازی اقتصادیِ حدود ۱۴۰ میلیارد دلاری دارد و دانشگاه‌ها نباید از این مهم و ورود به این عرصه و رقابت در آن بازبمانند. به عبارت دیگر اگر دانشگاه‌های ما نتوانند وارد این عرصه شوند تا ۱۰ سال آینده دیگر نمی‌توانند در خصوص بین‌المللی سازی هدف‌گذاری داشته باشند.

آموزش زبان دوم در دانشگاه ها تدریس می شود

قنبری در بخش دیگری به اینکه دانشگاه‌ها باید بتوانند آموزش خود را با زبان‌های بین‌المللی از جمله زبان عربی، انگلیسی انجام دهند پرداخت و گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز آموزش به زبان دوم را به دانشگاه‌ها داده است که در حال تدوین ساز وکارها برای اجرای آن هستند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید جذب دانشجوی بین‌المللی را جایگزین جذب دانشجوی خارجی کنند و نسل جدید دانشجوها بر اساس پژوهش‌های انجام شده تمایل دارند تا مقاطع تحصیلی خود را در کشورهای گوناگون بگذرانند تا از این طریق به تجربه‌های متفاوتی دست یابند.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در تکمیل این بخش افزود: در راستای این نیاز نیز دانشگاه‌ها باید وارد عرصه دوره های مشترک آموزشی در مقاطع تحصیلی با دانشگاه‌های مسطح و متناظر خود در خارج از کشور شوند که در این زمینه نیز مطالعات بازاریابی نشان می دهد که کشورهای شرق آسیا، آسیای میانه و حتی آفریقا می توانند کشورهای هدف خوبی باشند.


منبع

درباره ی پشتیبان

مطلب پیشنهادی

عارف: دولت وفاق ملی، منتخب دانشگاهی است/ ضرورت ایجاد منطقه آزاد علم و فناوری

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمدرضا عارف صبح امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *