به گزارش ایرنا، چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و کوتاه ترین فاصله به مسیر تردد کشتیهای خارج از تنگه هرمز با فاصله کوتاه زمینی به مرزهای افغانستان و پاکستان با سرمایه گذاری عظیم بخش دولتی و خصوصی در زیرساختها و تجهیزات بندری فرصتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه و سایر واحدهای تولیدی بازارپسند ایجاد کرده که هر یک می تواند نقش بسیار مهمی در تولید، صادرات و اشتغالزایی داشته باشد.
بندرچابهار با دارا بودن قابلیتها و ظرفیتهای لازم میتواند به یک بندر تجاری مهم بویژه در زمینه ترانزیت و حملونقل کالا در ایران تبدیل شود.
همجواری ۲ کشور پاکستان و افغانستان با استان سیستان و بلوچستان و از همه مهمتر وجود منطقه آزاد تجاری_ صنعتی چابهار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.
بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال، مزیتها و فرصتهای سرمایهگذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و میتواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.
فراهم شدن زیرساختها و میلیاردها ریال سرمایهگذاریهای کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید میدهد.
بندر چابهار پذیرای کشتی های ۱۰۰ هزار تنی
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکیدام رهبر معظم انقلاب و ریئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
قاسم عسکری نسب افزود: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی بطول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موج شکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
بیشتر بخوانید:
چابهار؛ بهشت سرمایهگذاری و گردشگری ایران/لزوم توسعه زیرساختها
چابهار بزرگترین بندراقیانوسی ایران؛ چهار راهی برای تجارت و ترانزیت کالا
پهلوگیری دومین کشتی حامل کالای اساسی در بندرشهید بهشتی چابهار
جایگاه ویژه بندر چابهار در مبادلات بینالمللی
عسکری نسب تأکید کرد: بخش عمده این شاخصها در حوزه فعالیتهای مدیریتی و چابکسازی فعالیتها از طریق همافزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه حملونقل هم غافل بود.
وی بیان کرد: زیر ساختهای بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیتهای بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: زیرساختهای مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمدهای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حملونقل و تأمین آن خواهد بود.
وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
عسکری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
وی گفت: ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی بندر به ریل در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده است و یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم اکنون با ساخت بسترسازی، ایجاد جاده کریدور، دیوارهای حایل شمالی و جنوبی، ساخت زیرگذر به سمت دریا بزرگ، نصب گاردریل ها و سیستم روشنایی و بسترسازی مسیر راه آهن، پروژه به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده که طی یک ماه آینده اتصال بندر شهید بهشتی به جاده اصلی مورد بهره برداری کامل قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: این پروژه شامل ۶ لاین تندرو، ۲ خط ریل رفت و برگشت، ۲ لاین کندرو شمالی، چهار لاین کندرو جنوبی و همچنین زیرگذر بلوار صیاد و چهار کانال آبرو، با اعتباری بیش از ۱۸ میلیون دلار از اعتبارات درون سازمانی بنادر و دریانوردی کشور تامین شده و یکی از پروژههای مهم و راهبردی بوده که تاکنون در سطح استان اجرایی شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
منبع