به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه سایتِکدِیلی، مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی و شرکت هوافضای اِرووایرونمِنت (AeroVironment) در حال نهاییکردن تجزیه و تحلیل خود از آخرین پرواز بالگرد نبوغ هستند که ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (۲۸ دی ۱۴۰۲) انجام شد. یافتههای آنها در گزارش فنی ناسا در هفتههای آینده منتشر خواهد شد.
بالگرد نبوغ (Ingenuity) که در اصل به عنوان یک نمایش فناوری برای انجام حداکثر پنج پرواز آزمایشی طی ۳۰ روز طراحی شده بود، اولین هواگردی بود که در یک سیاره دیگر پرواز کرد. طی نزدیک به سه سال، ۷۲ پرواز انجام داد، مسافتی بیش از ۳۰ برابر هدف اولیه خود را طی و بیش از دو ساعت از کل زمان پرواز خود را ثبت کرد.
یافتههای اولیه حاکی از آن است که خطاهای سامانه ناوبری، ناشی از دادههای ناکافی درباره سطحی که پرواز برفراز آن صورت میگرفت، باعث ایجاد مجموعه رویدادهایی شد که در نهایت به مأموریت بالگرد نبوغ پایان داد.
انتظار میرود یافتههای حاصل از این پژوهش، اطلاعاتی برای طراحی بالگردهای مریخ و سایر هواگردهای سیارهای به دست دهد که بتوان از آنها برای اکتشافات فضایی در آینده سود برد.
هفتاد و دومین پرواز بالگرد نبوغ به عنوان یک پرش عمودی کوتاه برای ارزیابی سامانههای پرواز نبوغ و عکاسی از منطقه، برنامهریزی شده بود. دادههای این پرواز نشان داد که بالگرد نبوغ تا ارتفاع ۴۰ فوتی (۱۲ متری) بالا رفت، در جا ساکن ماند و عکس گرفت. ۱۹ ثانیه بعد فرود خود را آغاز کرد و طی ۳۲ ثانیه به سطح بازگشت و ارتباط با آن قطع شد. روز بعد، بالگرد نبوغ دوباره ارتباط برقرار کرد و تصاویری که شش روز پس از این پرواز مخابره شد نشان داد که آسیب شدیدی به پروانه (روتور) نبوغ وارد شده است.
مهندسان ناسا با الهام از طول عمر بالگرد نبوغ، تجهیزات الکترونیکی کوچکتر و سبکتری را آزمایش کردهاند که ممکن است بتوان آنها را در طراحی وسایل نقلیهای به کار برد که برای بازگرداندن نمونههای مریخ استفاده خواهند شد. این دادهها همچنین به مهندسان برای طراحی و ساخت بالگرد بعدی مریخ کمک میکند.
منبع