به گزارش ایرنا، آموزش و پرورش نقطه شروع پیشرفت، رشد و تعالی جامعه است از رو در همه دنیا توسعه را از نظام تعلیم و تربیت آغاز می کنند.
آموزش و پرورش مشخص کننده مسیر انسان ها و شاخصه ای است که مانع از ورود به بیراهه می شود. متولیان این بخش که دغدغه توسعه و تعالی دارند تلاش می کنند با بهره گیری از ظرفیت های متعدد، این مسیر را به درستی علامت گذاری کرده و طی آن را برای جامعه هدف هموارتر سازند.
رویداد بین المللی «الف تا» (الفبای تحول آموزش و پرورش) با سه هدف «الگو سازی و قله سازی از قهرمانان هویتی تربیتی کشور و قدردانی از آنها»، «به اشتراک گذاشتن تجارب تحول آفرین مدرسهای» و «امیدآفرینی در نظام آموزشی» گامی در این راستاست.
رویداد “الف تا” برای حمایت و به اشتراکگذاری ایدهها و تجارب تحولآفرین مدرسهای برای شناسایی، تقویت، حمایت و انتشار تجربهها و ایدههای تحولآفرین و خلاقانه معلمان آموزش و پرورش شکل گرفته است تا از خلال آن، تجربیات و ایدههای موفق حوزه تعلیم و تربیت معرفی و به اشتراک گذاشته شود.
«الیاس عسگری»، «نعمت الله شفیعی» و «رسول جهانگیری» از دبیران خلاق استان زنجان که در دبیرستان شهر سهرورد شهرستان خدابنده در حل فعالیت هستند، امسال در رویداد «الف تا» توانستند به صورت تیمی رتبه برتر استانی و نیز رتبه دوم کشور را از آن خود کنند.
خبرنگار ایرنا با «الیاس عسگری» معلم زنجانی حائز رتبه برتر کشوری در جشنواره الف تا(الگوهای برتر تدریس) و دبیر عربی دبیرستان شهاب الدین شهر سهرورد گفت و گو کرده است.
عسگری دارای مدرک کارشناسی دبیری عربی از دانشگاه خوارزمی و کارشناسی ارشد مترجمی عربی از دانشگاه محقق اردبیلی است و ۱۹ سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش منطقه خدابنده را در کارنامه دارد.
ایرنا. حضور در رویداد «الف تا» چه روند و فرآیندی دارد و اهمیت آن چیست؟
امسال ۱۰۸ هزار تجربه و ایده برای جشنواره «الف تا» در سطح کشور ارسال شده بود و نهایتا پس از بررسی و داوری آثار ارسالی، هشت اثر از ۳۱ استان به مرحله نهایی این جشنواره رسید.
مولفه های حضور در مرحله نهایی رویداد شامل موارد مختلفی از جمله درس نویسی، طرح سوال، تولید محتوا بر اساس نرم افزارهای مختلف و تدریس بود که تیم ما توانست عنوان دوم کشور را در ارزیابی ها کسب کند.
به نظر من رویداد «الف تا» اهمیت زیادی دارد و با اقبال جامعه معلمان نیز مواجه شده است. باور کودکان بر اساس رفتار و کردار والدین و معلمان، رسانه و جامعه شکل می گیرد.
معلم به عنوان معمار بنای باور دانش آموزان اگر تحولی در فرآیند تدریس خود بیافریند در اثر آن دانش آموزان نیز به دانش و باورهای جدیدی دست می یابند و این موضوع منجر به شکل گیری اندیشه های سازنده و در نهایت دستاوردها می شود.
رویداد «الف تا» بستری برای ظهور و بروز خلاقیت ها و نوآوری ها در امر آموزش و تدریس است.
ایرنا. چالش های پیش روی روش های مرسوم تدریس در مدارس چیست؟
روشهای مرسوم تدریس در مدارس با چالشهای متعددی رو به رو است.
یکی از اصلیترین مشکلات، استفاده از روشهای تدریسی است که عمدتا بر انتقال یکطرفه اطلاعات از معلم به دانشآموز تمرکز دارد.
این روشها معمولا فضای کمی برای تعامل و تبادل نظر باقی میگذارد و ممکن است انگیزه دانشآموزان را کاهش دهد.
از سوی دیگر، تنوع نیازها و استعدادهای دانشآموزان نیز یکی از چالشهای بزرگ است که نیاز به شخصیسازی روشهای تدریس را برجسته میکند همچنین، کمبود منابع مالی و زیرساختهای مناسب میتواند بر کیفیت تدریس تأثیرگذار باشد.
ایرنا. کیفی و اثر بخش شدن فرایند تدریس نیازمند چه ملزوماتی است؟
برای کیفی و اثر بخش شدن فرایند تدریس، ابتدا نیازمند آموزشهای بهروز و مستمر برای معلمان هستیم تا با روشها و تکنیکهای جدید آشنا شوند.
استفاده از ابزارهای متنوع آموزشی و فناوریهای نوین نیز میتواند به جذب بهتر دانشآموزان کمک کند.
برگزاری کلاسهای تعاملی و مشارکتی که دانشآموزان را به فعالیتهای عملی و پژوهشی تشویق کند، نیز از دیگر ملزومات است.
ارزیابی مداوم و استفاده از بازخوردها جهت بهبود روشهای تدریس و ایجاد فضای یادگیری مثبت و حمایتی نیز از دیگر عوامل مهم در کیفی شدن تدریس است.
ایرنا. بهره گیری از فناوری های جدید چه تاثیری در کیفیت تدریس می گذارد؟
استفاده از فناوریها میتواند تأثیرات بسیار مثبتی بر کیفیت تدریس داشته باشد.
این فناوریها امکان ارائه مطالب به شیوههای جذابتر و تعاملیتر را فراهم میکند که میتواند به افزایش انگیزه و تمرکز دانشآموزان منجر شود.
ابزارهای دیجیتال مانند تختههای هوشمند، نرمافزارهای آموزشی و سکوهای برخط میتواند فرایند یادگیری را پویاتر کند همچنین، استفاده از منابع آموزشی برخط میتواند به دانشآموزان امکان دسترسی به محتوای آموزشی بیشتر و متنوعتری را بدهد و فرصتهای یادگیری خودگام را افزایش دهد.
ایرنا. نظام تربیت معلم تا چه اندازه در تقویت خلاقیت و نوآوری معلمان در تدریس نقش دارد؟
نظام تربیت معلم نقش بسیار مهمی در تقویت خلاقیت و نوآوری معلمان دارد.
ارائه دورههای آموزشی که معلمان را با روشهای جدید تدریس و فناوریها آشنا کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
آموزشهای مرتبط با مدیریت کلاس، روشهای انگیزشی و استفاده از فعالیتهای تعاملی نیز میتواند به معلمان کمک کند تا به شیوههای خلاقانهتری در تدریس بپردازند.
نظام تربیت معلم همچنین باید بر ارائه فرصتهای بازآموزی و توسعه حرفهای مداوم تأکید کند تا معلمان بتوانند خود را با تحولات جدید آموزشی هماهنگ کنند.
ایرنا. فکر می کنید با وجود محدودیت در امکانات و زیرساخت ها با چه راهکارهایی می شود در امر تدریس موفق و خلاق عمل کرد؟
با وجود محدودیتها در امکانات و زیرساختها، راهکارهایی وجود دارد که میتوان به موفقیت و خلاقیت در تدریس دست یافت.
ایجاد محیطهای یادگیری مشارکتی و تشویق دانشآموزان به همکاری در پروژهها و فعالیتهای گروهی میتواند انگیزه و خلاقیت آنها را افزایش دهد.
استفاده از روشهای تدریس ترکیبی که بخشی از یادگیری را به فضای برخط منتقل کند و از منابع آموزشی رایگان و دیجیتال استفاده کند، نیز میتواند مفید باشد. همچنین، ایجاد شبکههای همکاری بین معلمان جهت تبادل تجربیات و بهرهگیری از ایدههای نوآورانه میتواند به بهبود تدریس کمک کند.
منبع