به گزارش ایرنا از روابطعمومی سازمان صدا و سیما، محسن شاکرینژاد در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» که صبح امروز، سه شنبه، ۱۱ دی برگزار شد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات بهعنوان دیدهبان رسانه ملی وظیفه رصد میزان مخاطب رسانه ملی، اثرسنجی و رضایتسنجی برنامهها را برعهده دارد و امروز در این مرکز به اقتضای امکانات، براساس آخرین شیوههای سنجش مخاطب در دنیا کار میکنیم.
وی به ضرورت تجدیدنظر در تعریف مخاطب باتوجه به تحول مخاطبان رسانهها اشاره کرد و گفت: با توسعه شبکههای اجتماعی با مخاطبان فعالی مواجه هستیم که خودشان، تولیدکننده محتوا هستند و بسیاری محتواها را هم از بسترهای اجتماعی دریافت میکنند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما مروری هم بر روشهای مخاطبسنجی در جهان داشت و با اشاره به نتایج یکی از نظرسنجیها در انگلستان، گفت: پرمخاطبترین برنامه شبکه ملی انگلستان در سال قبل که تاجگذاری پادشاهشان بوده، ۱۸ میلیون مخاطب داشته که بر اساس جمعیت، ۲۷ درصد میزان بیننده میشود و پرمخاطبترین برنامه شبکه انبیسی آمریکا نیز ۱۰.۹ درصد بیننده داشته است.
شاکرینژاد گفت: میزان تماشای تلویزیونهای خطی در دنیا، کاهشی است و میزان تماشای تلویزیون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ در دنیا از ۲۶۲ دقیقه به ۱۵۶ دقیقه رسیده و رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال کمترین میزان بیننده را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که میزان کاربران اینترنت و رسانههای اجتماعی سیر صعودی دارد.
وی افزود: ما بهطور مرتب سریالها و برنامههای سیما را رصد کرده و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط میرسانیم. میزان بیننده سیما از بهار ۱۴۰۲ که ۵۹.۷ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ رسیده و سیر صعودی گرفته است و باوجود کاهش مخاطب در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم.
بهگفته وی براساس آخرین نظرسنجی در تابستان ۱۴۰۳، میزان بیننده سیما در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر ۶۵.۲درصد، در رده سنی خردسالان (چهار تا پنج سال) ۷۷.۲درصد، در رده سنی کودکان (شش تا ۱۱ سال) ۷۸.۱درصد، در رده سنی نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال) ۷۶.۸درصد بوده است.
شاکری نژاد افزود: میزان بیننده اخبار سیما ۶۰.۴ درصد و میزان استفاده از رسانههای اجتماعی ۷۴.۲درصد بوده است. همچنین نظرسنجی میزان بینندگان رسانه ملی در فصل پاییز، طی روزهای آینده نهایی میشود.
منبع